Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppgifter: Facebook utvecklar censurverktyg till Kina

Publicerat onsdag 23 november 2016 kl 13.50
Professor: "Kan vi verkligen beskriva det som en dialog?"
(1:32 min)
Facebook. Foto: Scanpix
Foto: TT

För att få komma in på den kinesiska marknaden arbetar Facebook på en metod som kan ge myndigheterna möjlighet att censurera innehållet, enligt källor till New York Times.

Facebook är blockerat i Kina sedan 2009. Nu säger källor till New York Times att företaget utvecklat ett verktyg som kan bli vägen in på den kinesiska marknaden. Men verktyget skulle innebära att Facebook lämnar ifrån sig kontrollen av vad som visas i människors flöden i landet.

Verktyget kan användas för att stoppa inlägg från att alls dyka upp i användarnas flöden. Facebook skulle inte styra det här själva utan lämna över kontrollen till en tredjepart, förmodligen ett kinesiskt företag. 

Redan i dag plockar Facebook bort material i vissa länder om det kommer krav från myndigheter. Under andra halvåret 2015 drabbades 55 000 inlägg av detta i länder som Turkiet, Ryssland och Pakistan. Skillnaden är att de togs bort i efterhand, det nya verktyget skulle ge en kinesisk organisation möjligheten att stoppa material innan det dyker upp i medborgarnas flöden.

Under en intern frågestund där anställda kan ställa frågor ska Mark Zuckerberg ha försvarat initiativet.

– Det är bättre för Facebook att vara en del i att möjliggöra diskussion, även om det ännu inte är den kompletta diskussionen, ska Mark Zuckerberg ha svarat.

Den inställningen anser Christian Christensen, professor i journalistik, är problematisk.

– Problemet är, vilken del är det som saknas i den dialogen? Kan vi verkligen beskriva det som en dialog om det som skärs bort handlar om yttrandefrihet och kritik mot den kinesiska regeringen? Säger Christian Christensen.

Han säger att om Facebook böjer sig och accepterar kraven från Kina för att komma åt marknaden med 1,4 miljarder människor kommer det handla om ett affärsmässigt beslut.

– Att västerländska tech-bolag anpassar sig har skett i decennier, det är helt naturligt. Men det är rätt att användarna ska ifrågasätta det.

– Accepterar man de här villkoren måste man acceptera kritiken man får att man faktiskt inte är ett bolag som står för de värderingar som man säger att man gör.

New York Times källor är anonyma men ska jobba eller ha jobbat på Facebook. De säger att det här är ett av flera experiment inom företaget så det är inte säkert att det lanseras. Än så länge finns det bara tillgängligt internt för ingenjörerna att arbeta med.

En talesperson för Facebook säger till New York Times att inga beslut fattats.

– Vi har länge talat om att vi är intresserade av Kina och lägger ner tid på att förstå och lära oss mer om landet, säger talespersonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".