Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Black Friday – nu störst på nätet

Publicerat fredag 25 november 2016 kl 07.15
Det har varit Fredag hela veckan i USA
(1:46 min)
Black Friday, super-rea
I USA börjar rean numera flera dagar innan. Foto: AFP PHOTO/Sandy Huffaker/TT

I dag är det dags för Black Friday den traditionella amerikanska super-rea-fredagen efter årets största högtid i USA, Thanksgiving-torsdagen.

Numera är traditionerna upplösta, Black Friday har ju spritt sig både över världen och i tiden, och i USA börjar rean numera flera dagar innan.
Och det finns mer som är förändrat med Black Friday. Det har varit fredag hela veckan här i USA, med flera stora fyndreor.

För i jakten på kunder startar denna shoppingens Super Bowl allt tidigare, och många stora handlare invigde Black Friday redan i går, torsdag, när de flesta amerikaner satt och tuggade på Thanksgivingkalkonen.

Men massor av dem hade inlett denna årets största helgdag med reorna. Och under veckans sista dagar väntas 40 procent av USA:s befolkning antingen reahandla i fysiska affärer, eller - förstås - på nätet.

Dotcom - det vill säga näthandeln - är den faktor som mest förändrat den Black Friday som en gång fick sitt namn för att det var då den månadslånga helghandel startade som vände bokslutssiffrorna från röda som i förlust, till svarta som i vinst.

På måndag är det dessutom dags för näthandelns egen Cyber Monday och sammantaget spås det i år bli första gången som reaförsäljningen via nätet går om den i butikerna.

Många konsumenter följer också rådet att vänta in de riktigt stora nätfynden på måndag, en trend som stärks för varje år.

En annan tydlig trend är att folk köper färre prylar och fler upplevelser.
Det är allt från spavistelser och yogakurser till både flyg- och teaterbiljetter som reas ut under Black Friday-flaggan.

Som till exempel till musikalen Jersey Boys på Broadway här i New York.

Kanske behöver både handlare och konsumenter i USA några sång- och dansmän efter de nervösa veckorna kring presidentvalet, som uppges ha inneburit en mycket märkbar köpdipp med nära en miljard dollar i uteblivna intäkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".