Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor ökning av sms-reklam

Publicerat tisdag 29 november kl 05.00
Peter, spelberoende: Det är fruktansvärt dåligt
(2:08 min)
Exempel på reklam för sms-lån. Grafik: Liv Widell / Sveriges Radio
Exempel på reklam för sms-lån. Grafik: Liv Widell / Sveriges Radio

Det senaste två åren har anmälningarna om reklam för onlinecasinon via sms ökat lavinartat hos Konsumentverket.

Antal anmälningar till Konsumentverket om olagliga reklam-sms från onlinecasinon och spelsajter.

*Till och med 22 november i år.

Att spelbolagen oftast är registrerade i utlandet gör det svårt för svenska myndigheter att komma åt det här.

Peter, som egentligen heter något annat, har precis tagit sig ur ett spelberoende efter 20 år och han säger så här om spelsajternas sms-reklam.

– Alltså, det är fruktansvärt dåligt. Det är ju ett sätt för dem att få folk att börja spela och det kan få katastrofala följder för den som har ett spelberoende och inte kan kontrollera sitt spelande, att spelbolagen skickar ut såna här sms, säger han.

Hittills i år har Konsumentverket fått in över 500 anmälningar om sms-reklam för spelsajter

Jämfört med bara runt 20 anmälningar för ett par år sedan – berättar Elin Häggeborn som är jurist på Konsumentverket.

– Ja, det är såklart olyckligt. Det handlar ju i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter, säger hon.

De spelbolag vi på Ekot varit i kontakt med säger att det inte är de som skickar ut sms-reklamen. Utan att de lejt ut marknadsföringen på andra företag och om de i sin tur bryter mot lagen så säger de upp samarbetet.

Rikard Rinaldo är varumärkesansvarig för Mr Green, som är ett av spelbolagen som anmälts.

– Det är inte vi som skickar ut det här. Utan det är en form av samarbetspartners som kallas för affiliates och i våra regelverk har vi en "no excuse policy" som säger att agerar man inte enligt våra regler då blir påföljden att man inte får jobba med oss, säger han.

Men det är inte bara att skicka ut oönskade reklam-sms som är olagligt. Enligt lotterilagen så är det över huvud taget inte tillåtet att marknadsföra spel som inte har licens i Sverige.

Här är det Lotteriinspektionen som ansvarar för tillsynen. Men enligt dem är det i dag svårt att komma åt de som står bakom sms-utskicken och spelbolagen säger i sin tur att de inte kan ha kontroll över hur samarbetspartners väljer att sköta marknadsföringen.

Men Peter, som nu tagit sig ur sitt spelberoende, tycker att spelbolagen måste ta ett större ansvar.

– För mig är det bara dubbelmoral. Det enda de tänker på är pengar och inget annat, säger han.

Mer om …

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.