Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Landssorg i Brasilien efter flygkrasch

Publicerat tisdag 29 november kl 06.36
Uppdaterat tisdag 29 november kl 08.31
Planet ska ha försökt nödlanda
(1:18 min)
Karta för flygkrasch i Colombia Foto: TT
1 av 3
Karta för flygkrasch i Colombia Foto: TT
Chapecoense var med om en flygkrasch. Foto: TT
2 av 3
Chapecoense var med om en flygkrasch. Foto: TT
Brasilianska fotbollslaget Chapecoense var med mo flygkrasch. Foto: TT
3 av 3
Brasilianska fotbollslaget Chapecoense var med mo flygkrasch. Foto: TT

Ett flygplan med 81 personer ombord, inklusive det brasilianska fotbollslaget Chapecoense, kraschade nära Medellín i Colombia.

Två personer som överlevde ska vara allvarligt skadade, enligt Colombias president, Juan Manuel Santos.

Brasilien har nu utlyst tre dagar landssorg.

Tre fotbollsspelare, en journalist och två från besättningen har överlevt, enligt listan publicerad av det colombianska luftfartsverket. 

Fotbollslagets målvakt, som överlevde kraschen, har nu avlidit i sjukhuset.

Olyckan inträffade i mycket dåligt väder vid 22-tiden lokal tid, och det var mörkt, blött och lerigt på olycksplatsen.

Räddningsinsatsen fick ställas in på grund av det dåliga vädret och en person avled på väg till sjukhuset. 

Kraschen skylls dels på vädret men det talas också om att planet fick tekniska problem och försökte nödlanda sydost om Medellín.

Det colombianska luftfartsverket, Aeronáutica Civil, säger att flygplanet som kraschade hade varit i tjänst under 17 år. Myndighetens generaldirektör, Alfredo Bocanegra, säger att de kommer att få fler detaljer om vad som orsakade olyckan under dagen.

Planet försvann från radarsystemet och än så länge vet man inte om det handlade om ett försök att nödlanda, säger Alfredo Bocanegra till colombianska Blu Radio. 

72 passagerare och nio besättningsmän var ombord på det chartrade planet, som var på väg till finalen i den sydamerikanska turneringen Copa Sudamericana.

Chapecoense skulle ha spelat den första finalmatchen på bortaplan mot colombianska Atlético Nacional i det lagets hemstad Medellín på onsdagen.

Den brittisktillverkade jet modell Avro RJ som kraschade i Colombia används även i Sverige för regionala sträckor.

Flygbolaget BRA äger 12, av modellen Avro 100 och 85.

Planet är byggt för att kunna använda väldiga korta landningsbanor, säger flygexpert och journalist Christer Åström.

– Det är uppenbart att flygplanet har fått någon form utav teknisk problem, och man har då valt att nödlanda. Och detta i en ganska svår terräng, dessutom.

– Det är alltså bergig, det var dåligt väder, det åskade och det regnade, och dessutom var det mörkt, så alla de här faktorerna ihop gör ju så att det blev en oändligt svår uppgift för piloterna att hantera.

Trots det, ska det finnas överlevande.

– Att man överlever en flygkrasch det beror alldeles på omständigheterna. Förutsättningen är nog att flygplanet ändå ska kunna komma ner rakt på vingarna, och att flygkroppen fångar upp en del utav smällen.

– Om det är så, och terrängen på just den platsen medger att flygkroppen blir någorlunda intakt, så ökar naturligtvis möjligheten att överleva. Men förutsättningen är att flygplanet inte går på nosen, utan att den ligger ner på vingarna.

Men trots det rapporterade tekniskt problem skulle Christer Åström inte tveka att flyga inom Sverige i samma flygplansmodell, som flygs mellan Bromma, Malmö och Umeå.

– Har flugit hundratalsgånger med Avro RJ 85 och 100. Det är ett mycket väl utvecklade flygplan med hög tillförlitlighet.

Christer Åström säger att nyckeln nu för att reda ut vad som hänt är att hitta färdskrivaren och bandspelaren från cockpiten.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.