Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trendbrottet i skolan: Elever höjer resultaten

Publicerat tisdag 29 november kl 11.19
Matte
Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska elever i årskurs fyra och årskurs åtta presterar bättre i den senaste Timss-undersökningen. Jämfört med den förra mätningen, som genomfördes 2011, visar resultaten högre snittpoäng för eleverna i både matematik och naturvetenskap. Det innebär ett trendbrott.

– Det här är en arbetsseger för Sveriges elever, lärare och rektorer. Bakom varje poäng ligger hårt arbete, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (Mp). 

– De viktigaste reformerna har handlat om att lärare har fått mer tid till fortbildning, och att vi också har varit med och finansierat fortbildning i till exempel matematik. Det här är ett resultat som inte någon regering ska ta åt sig, för det stora arbetet har gjorts på skolan, fortsätter Fridolin.

Men trots att de svenska eleverna höjer sina resultat så är Sverige lågt rankade i förhållande till övriga EU- och OECD-länder. Inget av de andra OECD-länderna har försämrat sina resultat.

– Det är svårt att dra några stora slutsatser av de här rankinglistorna över tid, säger Maria Axelsson, projektledare på Timss, och menar att det beror på att det är vanligt att det är olika länder som deltar i Timss-testen.

För att kunna dra slutsatser om olika elevers prestationer mäter Timss-testen även socioekonomisk bakgrund. Bland annat ställs frågor om eleven har ett eget rum, om det finns mycket böcker i hemmet och om föräldrarna är högutbildade.

Resultaten visar att det är en stor skillnad i hur elever presterar beroende på vad de har för resurser hemifrån. Det finns även skillnader i prestation mellan elever med minst en svensk förälder och elever med föräldrar som båda har utländsk bakgrund. Däremot är skillnaderna mellan pojkar och flickor marginella.

Skolverket presenterade även resultat från Timss Advanced, som mäter gymnasieelever som läser matematik och fysik på avancerad nivå. Gymnasieelevernas kunskaper i matematik har förbättrats jämfört med det senaste testresultatet.

– Samtidigt så ser vi att de svenska eleverna fortfarande presterar under genomsnittet, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström.

Om 2015 års resultat jämförs med resultat från 1995, då testet genomfördes för första gången, är dagens elever betydligt sämre på matematik. Resultaten i fysik är rekordlåga. Skolverket har teorier kring de försämrade resultaten, men vad teorierna är håller de för sig själva.

– Vi spekulerar inte, säger Mikael Halápi, som är vikarierande generaldirektör på Skolverket.

De resultat som presenterades idag betraktas som ett steg i rätt riktning. Men hotet mot fortsatt förbättrade resultat finns kvar i form av stora skillnader mellan skolor menar utbildningsminister Gustav Fridolin.

– Jag skulle säga att det stora orosmolnet som finns i Timss är att ojämlikheten fortsätter att öka. Vi vet att skolsystem där man har en ökad ojämlikhet inte är bra för någon. Då faller resultaten för alla. 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.