Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utlandsöverföringar – en växande marknad och en djungel för kunderna

Publicerat tisdag 29 november 2016 kl 14.39
Avgifterna kan variera från 2 till 46 procent
(4:07 min)
En skylt till ett växlingskontor.
Tusentals privatpersoner, ofta nyanlända, skickar årligen totalt flera miljarder kronor från Sverige utlandet. Foto: Nora Lorek/TT

Inför storhelgerna sker en dramatisk ökning av antalet överföringar av pengar från privatpersoner i Sverige till släkt och vänner i utlandet. Hur mycket pengar det egentligen handlar om vet ingen, men uppskattningar pekar mot rekordbelopp samtidigt som ett stort antal betalar alltför höga avgifter. Nu hårdnar dock konkurrensen mellan aktörerna.

– Det är till min familj och mina vänner, säger amerikanen Rees.

Han står i kön till ett växlingskontor för att överföra några hundra dollar som gåvor inför julen till släktingar och vänner i USA. Låga avgifter och hög säkerhet är viktigt i valet av kontor, säger han. 

– Vanligtvis kollar jag på internet vilka ställen som är säkra att skicka pengar utomlands i från. Jag kollar också upp avgifterna.

Tusentals privatpersoner, ofta nyanlända, skickar årligen totalt flera miljarder kronor från Sverige till exempelvis Syrien, Somalia, Indien, men alltså också till länder i väst. Åtskilliga miljoner tas då också ut i avgifter av landets 200 operatörer och banker där skillnaderna i avgifternas storlek bara växer. Detta är de som skickar pengarna rätt ovetande om, enligt Konsumentverkets Torbjörn Noaksson, projektledare för verkets prisjämförelsesajt Money from Sweden.

Att skicka 1 000 kronor till Indien kan kosta allt från några tior till 300 kronor – ibland ännu mer, säger han.

– Beroende på vilket överföringssätt man använder eller vilken operatör, företag eller bank man anlitar kan det variera mellan allt från ett par, tre procent upp till 46 procent som vi sett i de värsta fallen, säger Torbjörn Noaksson.

46 procent?

– Ja, det är vissa banker som har höga fasta avgifter, och när man skickar en väldigt liten summa pengar och den fasta avgiften är 450 kronor så försvinner ju nästan hälften direkt av den tusenlappen du vill skicka.

Migranter och asylsökande blir fler men deras användning av tekniska lösningar som appar ökar och det sänker transfereringskostnaderna, enligt operatören Western Unions Nordenchef Ari Hagnäs.

– Volymer och trender är för oss beroende av antal nyinflyttade; de som skickar en del av sin lön eller sina inkomster för att stödja sina nära och kära som bor i ett annat land. Och det har gjort att vår verksamhet växer, både när det gäller butiksverksamheten och när det gäller digitala plattformar, säger Ari Hagnäs.

Konsumentverket har sett hur avgifterna för att överföra mindre summor till utlandet har gått ned generellt sett – i många fall rätt rejält.

– När vi driftsatte för två år sedan var snittkostnaden för att föra över en tusenlapp till Mali 21 procent. Nu ligger det på 12-13 procent, säger Torbjörn Noaksson på Konsumentverket.

Undantaget i prisnedgången är dock de stora affärsbankerna vars högre avgifter ligger kvar.

– Det går nedåt. Operatörerna är med i båten, medan bankerna ligger kvar.

Beloppen som privatpersoner i Sverige skickar utomlands varje år och som når en peak kring jul och nyår, ligger enligt Statistiska centralbyrån runt 3 miljarder kronor. Men det är en grov uppskattning. Världsbanken tror att det snarare är runt 30 miljarder – överföringar som uppskattas öka med cirka sex procent per år såväl i Sverige som i övriga världen.

Det är alltså en växande marknad där det såväl för operatörerna som för kunderna finns stora pengar att tjäna eller spara. För kundernas del genom att just jämföra kostnaden för tjänsterna. 

– Man kanske är kund i en viss bank och vet vad de tar, men man vet inte hur marknaden ser ut i övrigt. Man tar ju dels en fast avgift, men dessutom tar man oftast en kostnad för att växla valutan. Och hur den påverkar har många konsumenter svårt att förstå, men det påverkar väldigt mycket, säger Konsumentverkets Torbjörn Noaksson.

– Det finns regler och förordningar som säger att de måste ange hur stor den här växelkursavgiften är. Och där har vi ett problem bland flera banker som helt enkelt inte anger det – trots att de har krav enligt lag att göra det, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".