Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Matematiken har lyft på Nosabyskolan

Publicerat tisdag 29 november kl 15.19
Lärare: Det har hänt väldigt mycket
(0:54 min)
Alma Roos.
1 av 3
Matilda Streimer (t v) och Alma Roos i åttan på Nosabyskolan började tycka att matte är roligt. Foto: Odd Clausen.
Från vänster matte- och NO-lärarna Christina Karlsson och Anna Svensson på Nosabyskolan och rektor Per Gustafsson. Foto: Odd Clausen.
2 av 3
Från vänster matte- och NO-lärarna Christina Karlsson och Anna Svensson på Nosabyskolan och rektor Per Gustafsson. Foto: Odd Clausen.
Nosabyskolan utanför Kristianstad. Foto: Odd Clausen.
3 av 3
Nosabyskolan utanför Kristianstad. Foto: Odd Clausen.

En som tror att det stämmer att svenska elever är bättre på matematik och naturvetenskap än för fyra år sedan är Anna Svensson, matte och No-lärare på Nosabyskolan i Skåne.

– Jag tror att det hänger ihop med att vi bytt läroplan 2011, fokus ligger mer på elevernas kunskaper än prestationer.

 Har det förändrat ert sätt att arbeta?

– Absolut! Ska man utveckla en förmåga måste man börja på den nivå där man är. Man kan inte börja på någon sorts gemensam nivå i klassen.

Nosabyskolan ligger i utkanten av Kristianstad och har 440 elever på främst högstadiet. Matilda Streimer och Alma Roos går i åttonde klass och gillar matematik:

– Vi har en jättebra lärare som ger stöd för alla eleverna, så att alla ska utvecklas så mycket som möjligt. Och vi får ganska mycket frihet att vi får göra det vi känner att vi behöver träna på, säger Matilda.

– Det är mycket mer nivåanpassat, så att man verkligen får utnyttja sin egen förmåga och inte bara liksom hänga med, säger Alma.

Många säger ju att matte är tråkigt, har du sagt det?

 – Ja, jag har sagt det under nästan hela min skolgång, tills i sjuan, då har jag tyckt matte blivit jättekul, säger Matilda. Nu har jag suttit hemma på helgerna och tittat på mattefilmer för att få en större förståelse för hur man löser uppgifter.

Per Gustafsson, rektor på Nosabyskolan, tror också att det stämmer att svenska skolan nu lyckas bättre med matte och naturvetenskap

– Det har under ganska många års tid ändå diskuterats hur man arbetar, framför allt med elevernas förståelse inom matematiken och att man fokuserar mer på att eleverna ska förstå vad man gör än att man ska producera ett antal tal.

Anna Svensson har 13 års erfarenhet av att undervisa högstadieeleverna i de här ämnena, och hon kan se en tydlig skillnad mellan förr och nu.

– Vi har ju deltagit i matematiklyftet i ett och ett halvt år här på Nosabyskolan och det har hänt väldigt mycket med oss matematiklärare under den tiden. Samtliga har förändrat sin undervisning, vi har flera arbetssätt, fler metoder för att möta eleverna och för att variera undervisningen så att alla ska tycka det är roligt.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.