Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Taxi eller samåkning? Ny utredning svarar i dag

Publicerat onsdag 30 november kl 07.00
Uber Pop skulle ha räknats som taxi
(1:47 min)
Tre taxibilar från olika bolag
Hälften av alla taxiresor i Sverige är samhällsbetalda, det vill säga till exempel färdtjänst och sjukresor. Foto: Bertil Ericson / TT

Samåkning via mobilappar och internetsajter ska vara tillåtet så länge man inte tar ut vinst för resan, erfar Ekot. Det visar taxiutredningen som presenteras för regeringen i dag.

Taxiliknande tjänster – som fungerar som till exempel Uber pop gjorde – kommer dock inte att definieras som samåkning.

Utredaren bakom taxiutredningen har bland annat haft i uppdrag att definiera vad som är samåkning i lagens mening – och vad Ekot erfar föreslår utredaren att samåkning via till exempel mobilappar och internetsajter – ska vara tillåtet så länge man inte tar ut en vinst för resan.

Flera nya företag har under de senaste åren etablerat sig i storstäderna och erbjudit taxiliknande tjänster till låga priser. Det handlar till exempel om den nu nedlagda tjänsten Uber pop, där privatpersoner körde kunder mot betalning, något som företaget hävdade var samåkning.

Det har därför funnits ett behov av att se över hur lagen definierar samåkning.

I dag är samåkning mellan personer som känner varandra oreglerad och det bör den vara även i framtiden enligt taxiutredningen som presenteras för regeringen idag.

Det vill säga att familj, vänner och arbetskamrater som samåker kan göra upp om ersättningen hur de vill.

Men en av de viktigaste frågorna för utredningen har varit samåkning mellan privatpersoner som inte känner varandra men som delar resväg och kostnader.

Här menar utredaren att detta ska definieras som just samåkning och inte taxitrafik så länge man delar på faktiska kostnader som till exempel bensin och vägtullar och inte gör en ekonomisk vinst.

Ekot erfar att utredaren föreslår att man kommer kunna utnyttja mobilappar, Facebook-grupper, och så vidare, för samåkning utan att redovisa eller på annat sätt deklarera inkomsterna - eftersom man inte har gjort vinst.

Det innebär att taxiliknande tjänster som Uber Pop skulle kunna förekomma om förarna inte går med vinst. Men frågan hur stort intresset skulle vara att köra med ett sådant upplägg.

Kör man allmänheten yrkesmässigt - mot betalning och gör en vinst – då är det taxitrafik. Då finns krav på att bilen ska ha en taxameter. Från och med årsskiftet gäller nya regler om att föra över kontrollinformation från taxametrarna till en redovisningscentral hos Skatteverket.

I dag har till exempel några företag inom limousinservice, och en del färdtjänstbilar, dispens från kravet om taxameter. Utredningen föreslår att dispensen tas bort men man kan använda andra tekniska alternativ som också redovisar körsträcka och betalning.

När det rör sig som samåkning finns inga krav på teknisk utrustning som till exempel taxameter - eftersom vinst inte heller är tillåten.

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.