Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter taxiutredningen: Ministern nöjd – Uber besvikna

Publicerat onsdag 30 november kl 11.06
Uppdaterat onsdag 30 november kl 15.55
Anna Johansson: Intressanta förslag
(2:27 min)
Amy Rader Olsson taxiutredning
Amy Rader Olsson leder taxiutredningen. Foto: Lars Pehrson/TT, Maria Ridderstedt/Sveriges Radio.

Det blev ett bakslag för Ubers tjänst Uber pop i dag när taxiutredningen lämnades över till regeringen. Utredningen föreslår bland annat att krav på taxameter eller liknande utrustning kommer att gälla alla som kör taxi och att samåkning bara kan ske när ingen vinst är inblandad.

– Vi har en ganska strikt definition av samåkning som innebär att samåkning förekommer när du och jag ska åt samma håll och vi vill dela på kostnader, säger regeringens särskilda utredare Amy Rader Olsson.

Det här har varit en av de mest uppmärksammade frågorna som utredningen skulle ge förslag på, hur man i lagen ska definiera samåkning när det gäller personer som inte känner varandra och kommer i kontakt med varandra genom mobilappar och internettjänster.

Förslaget innebär att det är samåkning så länge ingen vinst är inblandad och man delar på kostnaderna för resan.

– Det handlar om de kostnader som du har för din bil, det finns ju schabloner till exempel som Skatteverket redan har etablerat. Det handlar om inte om alla kostnader för att äga och driva en bil, det är kostnaden för den resan, säger Amy Rader Olsson.

Utredningen föreslår också att den dispens som en del limousinföretag och färdtjänstbilar har i dag från att ha taxameter tas bort, det blir samma regler om redovisning till Skatteverket för alla. Däremot kommer man i vissa fall kunna använda annan billigare teknik.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) tog emot taxiutredningen idag och säger så här:

– Jag tycker att det här är intressanta förslag som jag också uppfattar balanserar mellan å ena sidan mellan det som vi har haft väldigt stort fokus på, nämligen att få ordning och reda i den här branschen, minska skattefusk och osund konkurrens och samtidigt vara en drivkraft för ny teknik och de möjligheter som kommer med det.

Utredningen som nu ska ut på remiss innebär i praktiken ett stopp för den affärsmodell där tjänster som Uber pop eller Heetch har använt där privatpersoner utan taxiförarlegitimation eller taxitillstånd körde kunder i sina egna bilar.

Ubers Sverigechef Martin Hedevåg är inte nöjd med utredningens slutsatser.

– Jag är besviken på att man inte har varit mer progressiv, det som det innebär för samhället och våra förare är att man inte kan dra nytta av samåkning och de fördelar som det skulle kunna ge oss i stor skala, säger han.

Men det går ju att använda samåkning, bara man inte gör det med vinst?

– Ja, det stämmer och det ser vi väldigt positivt på, men ska vi på riktigt kunna dra nytta av och få fler människor in i färre bilar som behöver vi ha incitament också som gör att man vill dela sin bil, säger Martin Hedevåg.

Mer om …

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.