Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga gemensamma regler för myndigheters julbord

Publicerat lördag 3 december 2016 kl 16.21
JO: Måste få uppmärksamma sina medarbetare
(2:05 min)
Tredelad bild: julgranskulor i gran, fyra person skålar i rödvin, en flaska snaps
Julborden ser olika ut hos myndigheterna. Foto: TT/Sveriges Radio, bildmontage

Det saknas riktlinjer kring julbord inom offentlig förvaltning, och det är stora skillnader hur myndigheter bjuder sina anställda på tillställningen.

Grafik: Myndigheternas julbordskostnader

Vissa myndighter bjuder inte alls, medan andra lägger ner flera miljoner kronor.

– Några riktlinjer gemensamt för myndigheterna om hur mycket en myndighet får bekosta när det gäller julbord för anställa, det finns inte, säger Agneta Lundgren, kanslichef vid Justitieombudsmannen.

– Myndigheterna har egna riktlinjer.

Ekot har tagit del av förra årets kostnader för julbord för anställda, hos 20 myndigheter.

Vissa bjuder på sprit och champagne på exklusiva restauranger. Andra serverar jullunch i myndighetens egna lokaler, utan alkohol.

Pensionsmyndigheten och Trafikverkets huvudkontor i Borlänge och haft relativt låga julbordskostnader per person. 357 respektive 325 kronor per anställd.

Högre kostnad har till exempel Konstnärsnämnden och Forum för levande historia. I bägge fallen har julbordet hållits på exklusiva restauranger i Stockholm, med en nota på nära 1000 kronor per anställd.

Två myndigheter – Post- och telestyrelsen och Lotteriinspektionen – hade julbord där bara lednignen var välkommen.

Och Svenska institutet och Livsmedelsverket hade inga julbord alls.

Enligt Justitieombudsmannen, som granskar offentlig verksamhet, finns det alltså inga centrala riktlinjer för hur myndigheter ska hantera frågan om julbord. 

– Utan man får ju ha någon form av allmän princip som verkar rimlig med tanke på att det är skattebetalarnas pengar, och man får inte slösa.

– Men ändå måste man få möjlighet att uppmärksamma sina medarbetare med kalas någon gång, men det ska vara i rimlig omfattning, säger kanslichef Agneta Lundgren.

Hos Justitiekanslern, JK, hade man julbordet på den egna myndigheten, och köpte till det 72 starköl och 6 bag-in-box-vinare från Systembolaget.

Justitiekansler Anna Skarhed tycker inte att centrala riktlinjer behövs, utan säger att det viktigaste är att myndigheter använder skattepengar på ett sätt som är allmänt accepterat.

– Egentligen handlar det narturligtvis om vad medbrogarna, som vi är satta att tjäna, säger. Tycker de att vi gör något fel när vi på Justitiekanslern går och köper box-vin, då får vi fundera över det.

– Istället för att säga att det borde finnas exakta regler är detta något vi hela tiden ska vara uppmärksamma på och diskutera, säger Anna Skarhed.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".