Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

It-jättar i samarbete mot terrorpropaganda

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 12.06
Terrorforskare Marco Nilsson: Bra att storbolag delar med sig
(1:03 min)
Terrorforskare Marco Nilsson tror en databas mot terrorfilmer kan ha en effekt.
Terrorforskare Marco Nilsson tror en databas mot terrorfilmer kan ha en effekt. Foto: Mohammad Hannon/Christine Olsson/Janerik Henriksson/Sveriges Radio och Jönköpings universitet. Skärmdump: Youtube.

Facebook, Microsoft, Twitter och Youtube skapar en gemensam databas för att stoppa terrorpropaganda i bilder och filmer.

Marco Nilsson som forskar om terrorism vid Jönköpings Universitet säger att särskilt IS satsar på att skapa välproducerade filmer och bilder för att sprida sitt budskap. 

– Jag tror det kan ha en effekt. Vi vet från tidigare att när en sida eller ett konto har stängts på nätet eller sociala medier flyttar de så det är bra att de stora bolagen kan dela med sig med den information de har, säger Marco Nilsson. 

Det är Facebook, Twitter, Microsoft och Youtube som gått ihop och ska använda databasen. Där lagras ett slags digitalt fingeravtryck från material som en av parterna bedömt vara kopplat till terrorism. 

När samma bild eller film dyker upp på någon av de andra plattformarna uppmärksammas det, men det är upp till var och en att bedöma vad som ska tas bort. 

Initiativet kommer bara dagar efter att EU-kommissionen höjt rösten när det gäller hur företagen hanterar material som är till exempel rasistiskt eller stöttar terrorgrupper. I maj skrev företagen under en frivillig överenskommelse som innebar att de skulle granska en majoritet av det innehåll som rapporterats inom 24 timmar. 

I en rapport som togs fram åt Věra Jourová, EU:s rättskommissionär, visade det sig dock att bara 40 procent av materialet granskades inom ett dygn och att det tog två dygn för att siffran skulle stiga över 80 procent, skriver Financial Times. 

– Om Facebook, YouTube, Twitter och Microsoft ska övertyga mig och de andra ministrarna om att det här fungerar utan lagstiftning får de arbeta skyndsamt och göra en stor ansträngning de närmaste månaderna, sade Věra Jourová till Financial Times. 

Hotet från EU-kommissionen är alltså att om företagen inte löser det här själva kan det krävas lagstiftning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".