Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilmålvakter bakom växande skuldberg

Publicerat tisdag 13 december 2016 kl 04.01
Högsta skulden är 62 miljoner
(2:07 min)
Tredelad bild: Nya bilar, en parkeringsbot och en bild på Kronofogdens kontor.
Foto: Fredrik Sandberg/TT, Åsa Stöckel/Sveriges Radio, Jessica Gow/TT.

De fordonsrelaterade skulderna hos Kronofogden är högre än någonsin, omkring 2,2 miljarder kronor. Det visar siffror från myndigheten. Främsta förklaringen till ökningen är användningen av 100 stycken så kallade bilmålvakter.

– De här personerna står för lite drygt 400 miljoner kronor, vilket är ungefär en femtedel av den totala skulden. Den som har mest har 62 miljoner, säger Johan Krantz, analytiker vid Kronofogdemyndigheten.

Bilmålvakter är inte sällan både socialt och ekonomiskt utsatta som kan få betalt för att låta andra registrera sina bilar på dem så att de som verkligen kör slipper ansvaret för skatter och avgifter. När exempelvis parkeringsböter droppar in till bilmålvakten blir de oftast bara liggande tills de avskrivs, eftersom målvakten inte har vare sig inkomster eller tillgångar att kunna betala dem med.

Samtidigt ger konstruktionen för bilförarna en slags immunitet gentemot Kronofogdens försök att driva in pengarna. 

– Det är ju inte bra att man kan utnyttja ett system på det här sättet. Det är ju intäkter som försvinner från kommunerna och staten, säger Johan Krantz.

I vilken utsträckning registreringarna sedan okontrollerat kan löpa amok för bilmålvakterna är oklart. Men de 10 personerna i Sverige som har flest registrerade fordon på sig delar på 20 000 stycken. Nyligen avled i Göteborg en man i 60-årsåldern. I oktober var han registrerad ägare till 2 899 fordon och sedan första juli 2014 har han fått 2 536 stycken parkeringsböter. Det innebär i snitt nästan tre p-böter varje dag under två och ett halvt års tid.

De fordonsrelaterade skulderna hos Kronofogden är alltså högre än någonsin, mycket på grund av den här konstruktionen, men Johan Krantz tror på en vändning om några år, på grund av en ny lag som försvårar för dem som kör en målvaktsregistrerad bil.

– Om man påträffar en felparkerad bil där den registrerade ägaren har parkeringsböter över 5 000 så kan man transportera bort bilen. Då måste man betala skulderna för att få hämta ut den, i annat fall kan den skrotas.

Tror du det framöver kommer gå att se ett tydligt trendbrott så antalet parkeringsböter som avskrivs åter börjar gå ner?

– Ja det kommer det att göra. Vi har ju haft en stadig ökning av de här skulderna, egentligen fram till det att lagen infördes 2014. Förmodligen kommer avskrivningen vara fortsatt hög under de närmaste åren tills vi har kommit över den puckel vi sett under de senaste åren med kraftigt ökade inflöden. Tidigast runt 2020 tror jag man kan börja se en avmattning i det här, om den trend vi ser nu håller i sig, säger Johan Krantz.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".