Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygskatt kan gå till billigare tågbiljetter

Publicerat måndag 12 december 2016 kl 05.30
Sjöstedt: Vi kommer driva det här hårt
(1:52 min)
Tredelad bild: ett tåg, vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt, flyg på marken.
Att satsa flygskattepengar på tåg i stället har många fördelar, anser Jonas Sjöstedt. Foto: Tor Johnsson/TT, Tomas Oneborg/TT, Berit Roald/TT

Alla pengar som staten får in från en flygskatt bör gå till rusta upp nattåg, sänka biljettpriserna, och öka komforten på tågen. Samtidigt bör dagens vinstkrav på SJ tas bort.

Dessa krav  kommer nu från Vänsterpartiet inför de kommande budgetförhandlingar med regeringen.

– Vi ser ett enormt behov av att satsa på järnvägen. Och vi tror att om tågen är moderna, är snabba och går i tid, och det finns bra internetuppkopplingar, det är då människor väljer tåget i stället. Det är också bra fördelningspolitik,  säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Det var i slutet av november som regeringens utredare föreslog att Sverige bör införa en flygskatt från och med 2018. Det skulle innebära att en flygresa blir mellan 80 och 430 kronor dyrare per resa, beroende på hur långt man flyger. Detta skulle ge omkring 1,8 miljarder kronor till staten årligen.

Nu kräver alltså Vänsterpartiet att pengarna går till sänkta biljettpriser, och bättre service på järnvägen. Samtidigt bör SJ få ett uppdrag att köra tåg i hela landet, på alla stambanor, säger Jonas Sjöstedt.

– Det här kan man lösa genom att ta bort vinstkravet på SJ, så att de får behålla pengarna, för att hålla nere priserna, och investera i bättre komfort och service.

 Ser du inte framför dig att det kan bli ineffektiv tågverksamhet, att skattepengar äts upp av dåligt planerad tågtrafik?

– Jag tror inte det. Jag tror i stället att vi kan se billigare biljettpriser, och bättre service, modernare vagnar och det är precis det som järnvägen behöver för att konkurrera med flyget, säger Jonas Sjöstedt.

Allianspartierna, liksom Sverigedemokraterna, säger nej till nationell flygskatt. De vill i stället jobba för internationella styrmedel.  

Kritikerna anser att en flygskatt slår mot företag och jobb, framför allt utanför landets mest tättbefolkade områden. Men om regeringen, som ju sagt att man vill ha en flygskatt,  lägger in den i budgeten, kan man driva igenom en flygskatt ändå.

Vänsterpartiet sätter nu alltså med sina krav press på regeringen inför de kommande budgetförhandlingarna, men Jonas Sjöstedt ställer inte ultimatum när det gäller att pengarna skall gå till just järnvägen.

– Nej, vi brukar inte börja med att ställa ultimatum, men vi kommer att driva det här hårt, säger Jonas Sjöstedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".