Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Transportbolag krävs på vite för bristande id-kontroller

Publicerat måndag 12 december 2016 kl 17.19
Jurist: Svårt för transportörerna att avgöra
(1:36 min)
Bilden visar poliser vid gränskontrollern på Öresundsbron. Där upptäcktes bristerna hos de bussbolag som nu krävs på vite för bristande id-kontroll. Foto: Erland Vinberg/TT.
Bussbolagen som krävs på vite kontrollerades av gränspolisen på Öresundsbron. Foto: Erland Vinberg/TT.

Transportstyrelsen har beslutat om de första sanktionerna mot transportbolag för att de inte följt lagen om id-kontroller av resenärer från Danmark.

Hittills har Transportstyrelsen avskrivit alla anmälningar som polisen har gjort när de har ansett att transportbolagen brustit i kontrollerna, men nu har myndigheten för första gången beslutat om sanktioner.

Det är dock bara i ett fall som man kräver maxbeloppet på 50 000 kronor.

Enligt Anna Törnqvist som är chef för juridikenheten på sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen finns det förmildrande omständigheter i de andra fallen.

– Det har varit svårt för transportörerna att avgöra vilka handlingar som kan anses som giltiga id-handlingar. De har också kunnat visa som transportörer att de har ett system för sina kontroller, att de gör omfattande kontroller, säger Anna Törnqvist. 

Det är ett bussbolag som krävs på 50 000 kronor.

Anledningen är att bolaget släppt ombord en person som bara hade ett så kallat LMA-kort från Migrationsverket.

Det visar att personen har sökt asyl i Sverige, men det är ingen id-handling och det står också på kortet. 

I övrigt kräver Transportstyrelsen sanktionsavgifter på mellan 5 000 och 10 000 kronor.

I fyra fall gäller sanktionerna rederiet HH-ferries, i ett fall DSB som kontrollerar alla tågresenärer som reser från Kastrup till Sverige, och i ett fall ytterligare ett bussbolag. 

Lagen och förordningen om id-kontrollerna började gälla den 4 januari i år.

De innebär att färjerederier, tåg- och bussbolag måste kontrollera id-handlingar hos alla resenärer som reser från Danmark till Sverige.

Men varken i lagen eller förordningen står vilka id-handlingar som transportörerna ska godkänna.

Den enda vägledning som finns är polisens riktlinjer för vilka id-handlingar de godkänner när de kontrollerar om transportörerna har följt lagen.

Även Transportstyrelsen har tyckt att det har varit svårt att reda ut vilka id-handlingar som ska godtas. 

– Idag tycker jag nog att det är klart utifrån det polisen skriver på sin hemsida vad som är giltiga id-handlingar eller inte, men vi har ju fått fundera som myndighet också, säger Anna Törnqvist. 

De sju besluten om sanktioner kan fortfarande överklagas. Anna Törnqvist skulle inte bli förvånad om det sker.

– Det är väl klart att det alltid kan vara bra att få en prövning av lagstiftningen, så är det ju. Så att vi får en ledning hur vi ska göra framöver, säger hon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".