Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

IT-företag vill stoppa extremism

Publicerat onsdag 28 december 2016 kl 06.40
Kan exempelvis rekommendera material som tagits fram för att motverka extremism
(1:52 min)
Företag på sociala medier vill hindra spridningen av extremistisk propaganda.
Foto: Erik Nylander / TT, AP/TT

Sociala medieföretag som Twitter, Google, Facebook och Microsoft börjar i allt större grad försöka motverka spridningen av extremistiskt propaganda. Facebookkonton tas bort och twitteranvändare stängs av, samtidigt använder sig Google av människors sökhistorik för att sprida riktade budskap.

Vanligtvis använder Google en användares sökhistorik för att rikta skräddarsydd reklam. Men om du ofta söker på ord med våldsrelaterade extremistisk innehåll, eller till exempel tittar på Islamiska statens propagandafilmer på Youtube, så kan Google rekommendera att du ska titta på budskap som tagits fram för att motverka extremism.

– Till exempel kan den här videon komma upp med människor som måste stå i långa köer för kunna köpa mat, säger Bjørn Ihler på organisationen Omelas, som arbetar med att motverka extremistiska budskap.

Videon ska vara inspelad i staden Raqqa i Syrien, Islamiska statens självutropade huvudstad. Köerna slingrar sig längre än ögat kan nå, och visar en annan bild än det fridfulla och utopiska samhälle som IS visar i sin egen propaganda.

I augusti i år meddelade Twitter att man stängt ner 360 000 konton som förespråkade eller spred extremistiska budskap.

Även Facebook stänger löpande ner konton med extremistiskt innehåll och samarbetar också med organisationer som arbetar mot våldsbejakande extremism.

I början på december offentliggjorde Microsoft, Facebook, Twitter och Youtube att man ska börja samarbeta och märka material som man klassat som extremistiskt.

När till exempel en video tagits bort från en av tjänsterna, så kommer de andra företagen få information om det, och kunna ta beslut om även de ska ta bort videon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".