Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Novemberlyft för handeln

Publicerat torsdag 22 december 2016 kl 16.24
Black Friday sammanföll med lönehelg och första snön vilket ökade försäljningen
(1:33 min)
I år sammanföll Black Fridays alla erbjudanden med en lönehelg för många, och sedan kom alltså snön som fick fart på försäljningen av varma kläder och skor
Black Fridays alla erbjudanden och en lönehelg plus första snön fick fart på försäljningen av varma kläder och skor. Foto: Annika af Klercker/Janerik Henriksson/Gorm Kallestad/TT

November blev en stark månad för detaljhandeln – framförallt så ökade försäljningen av det vi kallar för sällanköpsvaror med hela 6,9 procent, enligt siffror från SCB och HUI Research.

Andreas Svensson, på HUI Research, säger att ökningen var väntad.

– Ja, dels hade vi Black Friday den här månaden som är ett växande fenomen, dels hade vi snökaos i stora delar av landet.

Tack vare Black Friday och snöovädret  steg detaljhandelns försäljning i november med sammanlagt 4,8 procent. Mest ökade alltså försäljningen av sällanköpsvaror : plus 6,9 procent jämfört med november i fjol.

I år sammanföll Black Fridays alla erbjudanden med en lönehelg för många, och sedan kom alltså snön som fick fart på försäljningen av varma kläder och skor och olika sportartiklar.

Och kanske fick vädret många att köpa heminredningsprodukter, där steg försäljningen med 19 procent.

Men alla branscher var inte lika nöja med november : i bygghandeln sjönk försäljningen och inom elektronik-branschen ökade den med endast 1 procent. 

– De försäljningstrender vi har sett efter sommaren och införandet av amorteringskrav och förändringen av Rot-avdraget, de trenderna består även under november månad.

För december tror HUI Research att detaljhandeln , totalt sett, ökar med 3,5 procent,  men sen väntar bistrare tider.

– Tyvärr är det så att på sikt seer vi en en mjuklandning för detaljhandeln. Precis som i konsumtionen totalt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".