Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försvarsmakten på kollisionskurs med Haverikommissionen

Publicerat onsdag 28 december 2016 kl 05.59
"Förvånande att man väljer att inte göra den här integrationen"
(2:35 min)
G-båt fotograferad genom ett bildförstärkarrör. Endast instrumentbelysning är tillslagen ombord. Förstärkningen är vid detta tillfälle något neddragen men bakgrunden framträder fortfarande ganska tydligt.
G-båt fotograferad genom ett bildförstärkarrör. Foto: Therese Fagerstedt/Försvarsmakten, Statens haverikommission

Försvarsmakten och Statens haverikommission har hamnat på kollisionskurs. Det gäller vilka åtgärder som krävs för att förhindra en upprepning av den olycka som skedde under Amfibieregementets navigationsutbildning 2014, och som var nära att kosta fyra personer livet.

Agne Widholm har lett haverikommissionens utredning och är förvånad över Försvarsmaktens reaktion.

– Vi är förvånade över att man väljer att inte göra den här integrationen, utan att man lämnar ner det till förbandsnivå och så får man hantera det när man ska genomföra det.

Den integration som Agne Widholm talar om gäller två olika system för mörkerseende. Om de inte kopplas samman riskerar de att så att säga ta ut varandra. Det var vad som hände när Amfbieregementet genomförde sin utbildning i mörkernavigering den 2 oktober 2014 i Stockholms skärgård.

Ombord på varje G-båt fanns tre elever och en instruktör. Eleven som navigerade använde en så kallad bildförstärkare, som gör att allt ljus blir grönt. Därmed blir det svårt att särskilja olika ljuskällor, exempelvis de röda och vita som används i farleden.

Under övningen rammade en av båtarna en boj i hög fart. Båten sjönk och alla fyra ombord hamnade i det 12-gradiga vattnet, men kunde simma till en ö.

– Nu hade man en väldig tur, för den här bojen tog lite på sidan av fören. Hade den tagit mitt på fören tror inte jag att alla överlevt, så visst är det en allvarlig olycka.

På försvarets helikoptrar och flygplan har dessa båda system integrerats, för att underlätta mörkerseende. Men i Försvarsmaktens svar på Haverikommissionens rekommendation, undertecknad av ÖB Micael Bydén, står att man inte ämnar vidta någon sådan integration på G-båtarna. I stället kommer riskanalyser att göras.

– Vi anser att vi kan lösa det här genom att vi har utökad utbildning och att vi har tidigare riskanalyser innan man påbörjar verksamheten. Att man uppnår effekterna på det sättet, säger Jesper Tengroth som är pressekreterare på Försvarsmakten.

Ytterligare en av Haverikommissionens rekommendationer har Försvarsmakten valt att bortse från. Det gäller elevernas arbetstider, på 15,16 timmar under ett dygn.

– Just i utbildningssituationen kanske det inte är det bästa, och definitivt inte för instruktören som är ensam ombord att vara instruktör och befälhavare, säger utredningsledaren Agne Widholm på Statens Haverikommission.

Det är mycket sällan som Haverikommissionens rekommendationer inte följs. Men när det sker finns inga tvångsmedel. Det enda som Statens Haverikommission nu kan göra är att ta med Försvarsmaktens svar i den årliga rapporten till regeringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".