Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolböcker sponsras av godisreklam

Publicerat tisdag 7 maj 2002 kl 11.52
Sponsringen i skolan har ökat och därför ska Konsumentverket ta fram ett handlingsprogram som skolorna kan använda när de får erbjudanden. Ett företag som sponsrar läromedel är Karamellkungen för att nå målgruppen godisätande ungdomar.
Karamellkungen sponsrar boken ''Hälsa, mat och livskvalité'' från företaget Allde & Skytt som ger ut gratis läromedel till skolorna. St Eriks gymnasium i Stockholm är en av de skolor som använder boken. Där når Karamellkungen 1 200 elever och presumtiva godisätare. Företagets VD Morgan Christoffersson erkänner att det inte går att försvara hälsoaspekten när det gäller godis men tycker att det ger en högre livskvalité. Därför går det att annonsera i den aktuella läroboken. Elever och lärare positivt inställda Emma Stävberg som är elev på St Eriks gymnasium tycker att läroboken med annonserna är bra för att den inte är så seriöst skriven som andra böcker och att den är snyggt redigerad. Reklamen i slutet av boken spelar mindre roll för henne. Även läraren i idrott och hälsa på gymnasiet, Kerstin Ryal Aourell, är positiv till boken och tycker att reklam som stämmer överens med de demokratiska värderingarna och en sund livsstil är okej. Hon tillägger dock att det är att föredra att skolan själv hade råd att köpa in läromedel och att karamellföretagets annonser är på gränsen till vad som ska tillåtas. Handlingsplan ska utarbetas Sponsring av bland annat läromedel i skolan har blivit allt vanligare de senaste åren, men bara fem procent av skolorna en skriven policy för vad de kan ta emot och hur detta bör skötas. Därför ska nu Konsumentverket tillsammans med Skolverket och Kommunförbundet för första gången utarbeta en handlingsplan för sponsringen. Det är företag, statliga verk och organisationer som erbjuder skolorna både varor och tjänster. "Skolan ingen reklamfri zon" Weikko Skog avdelningsdirektör på Konsumentverket säger att skolan inte är någon reklamfri zon och aldrig har varit det. Men efter åren med kraftiga besparingar i skolan under 1990-talet har sponsringen blivit allt mer vanlig. Det finns inga invändningar mot att skolan får stöd, enligt Weikko Skog, men det behövs en sorts checklista som kommunerna ska gå igenom när det avtal när ett företag eller organisation vill sponsra skolan. Där ska tydligt framgå vilka motprestationer som förväntas.
Inga-Lill Hagberg, reporter, Ekot
.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.