Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre i klassen ger bättre lärande

Publicerat tisdag 7 maj 2002 kl 13.48
Elever i mindre klasser presterar bättre i skolan. Det visar en ny studie av Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi, som presenterades på tisdagen.
Tidigare har ofta hävdats att det är antalet lärare och skolmiljön som spelar störst roll för inlärningen. Men enligt Mikael Lindahl, en av forskarna bakom den nya studien, är det just storleken på gruppen som har störst betydelse. Särskilt gäller detta elever med invandrarbakgrund men även genomsnittliga elever gynnas av mindre grupper, visar studien.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.