Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Northvolts vd: Vi siktar på en fabrik i Sverige 2020

Publicerat tisdag 7 mars kl 19.50
Företaget som vill bygga Europas största batterifabrik
(1:45 min)
Teslas bilbatterifabrik i Nevada.
Teslas bilbatterifabrik i Nevada. Foto: Rich Pedroncelli/TT

Företaget Northvolt presenterade sin storslagna vision under tisdagen - Europas största batterifabrik på svensk mark. Men utmaningarna som följer är stora.

Det svenska energiföretaget Northvolt beräknar att projektet med att tillverka miljövänliga bilbatterier för framtidens elbilsflotta i Europa kommer att kosta 40 miljarder kronor. 

Hittills har företaget lyckats knyta till sig investeringar på 120 miljoner kronor, vilket är mindre än en procent av den totala investeringssumman som krävs för att förverkliga fabriksdrömmen.

Initiativtagaren och vd:n Peter Carlsson är förhoppningsfull och tror att det finns goda chanser att företaget får ta del av de stora EU-fonder kopplade till unionens gröna omställningsarbete. 

– Utöver privata investeringar kommer vi även behöva låna pengar för att finansiera projektet, ett sådant skulle vara EU-lån, säger Peter Carlsson. 

Än så långe är det inte klart var fabriken ska hamna, men Northvolt hoppas att den kommer stå färdig, på svensk mark, redan i slutet av 2020.

Och just nu samtalar företaget med ett tiotal svenska kommuner som har visat intresse och har rätt förutsättningar när det kommer till bland annat yta och kommunikationsmedel.

Om projektet blir verklighet kan det innebära mellan två- och tretusen arbetsmöjligheter. Skulle fabriken stå klar om dryga tre år är förutsättningarna speciellt bra, säger Peter Carlsson.

– Håller vi den här tidsplanen kommer vi vara först i Europa samtidigt som bilindustrin, energiindustrin och industriella sektorn kommer vara i stort behov av batterier. 

Men förutom de stora investeringsbeloppen som krävs finns ytterligare hinder och risker för Northvolt.

– Teknologin bakom batterierna utvecklas snabbt och då skulle en sådan här fabrik kunna bli utdaterad, säger Elna Holmberg, föreståndare på Swedish Electromobility Centre.

En annan aspekt är de andra företagen på marknaden man måste tampas med. 

– Att bygga en fabrik är ett bra sätt att skaffa fram kompetensen som krävs men Northvolts satsning är mycket stor och konkurrensen är väldigt stark, säger hon.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".