Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flyktingar och migranter tar livsfarlig väg med lastbilar till Skåne

Publicerat lördag 11 mars kl 19.00
Gränspolisen: De flesta är unga män
(1:50 min)
Scandline-färja. Foto: Johan Nilsson/TT.
Färja utanför hamnen i Helsinborg. Foto: Johan Nilsson / TT.

För att inte fastna i id-kontrollerna tar sig flyktingar och migranter ombord på lastbilarna på färjorna från Danmark. I år har fyra minderåriga upptäckts.

Det är när gränspolisen kontrollerar trafiken i Helsingborgs hamn som de regelbundet upptäcker flyktingar som tagit sig ombord på lastbilarna som kommer med färjorna från Helsingör.

– Varje vecka upptäcks detta. Sedan första januari har vi haft ett femtontal ärenden. Det varierar mellan att man hänger under lastbilarna och har skurit upp kapellen och sitter inne i lastbilarna, säger Michael Mattsson, chef för gränspolisen i Region Syd.  

Enligt Michael Mattsson handlar det oftast om unga män, men i år har även fyra minderåriga rest in i landet på det här sättet. De flesta söker asyl när de avslöjas. Hittills har polisen inte upptäckt någon som skadat sig. 

– Inte som vi känner till, säger Michael Mattsson.  

Sedan de första fallen upptäcktes förra våren kontrollerar rederiet Scandlines personal under lastbilarna innan de kör ombord på färjorna i Helsingör. På det sättet hindras flera redan på den danska sidan. 

Enligt rapporter från polisen på Nordsjälland har sex män och pojkar som på olika sätt försökte gömma sig på färjorna eller i lastbilar, hindrats hittills i år.

Av dem var en 15 år och en tolv år gammal. Sedan man börjat kontrollera under lastbilarna försöker fler istället ta sig in i lastutrymmena.  

– Vi har märkt att man har ändrat modus och skär sig in i kapellen och lägger sig därinne så de kan ta sig in till Sverige, säger Michael Mattsson.  

Den svenska polisens gränskontroller är tätast i hamnen i Helsingborg och på Lernacken på Öresundsbron. Där kontrolleras mellan 80 och nästan 100 procent av trafiken.

Men i hamnen i Trelleborg har i år bara sexton procent av trafiken kontrollerats i snitt. I Malmö hamn görs inga kontroller alls. Enligt Michael Mattson kan det finnas folk som även kommer med lastbil till Trelleborg och Malmö. 

– Det kan det göra. Vi är ju inte i Trelleborg i den omfattning som vi skulle vara och inte i Malmö hamn heller. Det kan finnas möjlighet att det finns även på Lernacken också, men vi har ännu inte upptäckt det, vad jag kan minnas, säger han.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".