Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flyktingar och migranter tar livsfarlig väg med lastbilar till Skåne

Publicerat lördag 11 mars kl 19.00
Gränspolisen: De flesta är unga män
(1:50 min)
Scandline-färja. Foto: Johan Nilsson/TT.
Färja utanför hamnen i Helsinborg. Foto: Johan Nilsson / TT.

För att inte fastna i id-kontrollerna tar sig flyktingar och migranter ombord på lastbilarna på färjorna från Danmark. I år har fyra minderåriga upptäckts.

Det är när gränspolisen kontrollerar trafiken i Helsingborgs hamn som de regelbundet upptäcker flyktingar som tagit sig ombord på lastbilarna som kommer med färjorna från Helsingör.

– Varje vecka upptäcks detta. Sedan första januari har vi haft ett femtontal ärenden. Det varierar mellan att man hänger under lastbilarna och har skurit upp kapellen och sitter inne i lastbilarna, säger Michael Mattsson, chef för gränspolisen i Region Syd.  

Enligt Michael Mattsson handlar det oftast om unga män, men i år har även fyra minderåriga rest in i landet på det här sättet. De flesta söker asyl när de avslöjas. Hittills har polisen inte upptäckt någon som skadat sig. 

– Inte som vi känner till, säger Michael Mattsson.  

Sedan de första fallen upptäcktes förra våren kontrollerar rederiet Scandlines personal under lastbilarna innan de kör ombord på färjorna i Helsingör. På det sättet hindras flera redan på den danska sidan. 

Enligt rapporter från polisen på Nordsjälland har sex män och pojkar som på olika sätt försökte gömma sig på färjorna eller i lastbilar, hindrats hittills i år.

Av dem var en 15 år och en tolv år gammal. Sedan man börjat kontrollera under lastbilarna försöker fler istället ta sig in i lastutrymmena.  

– Vi har märkt att man har ändrat modus och skär sig in i kapellen och lägger sig därinne så de kan ta sig in till Sverige, säger Michael Mattsson.  

Den svenska polisens gränskontroller är tätast i hamnen i Helsingborg och på Lernacken på Öresundsbron. Där kontrolleras mellan 80 och nästan 100 procent av trafiken.

Men i hamnen i Trelleborg har i år bara sexton procent av trafiken kontrollerats i snitt. I Malmö hamn görs inga kontroller alls. Enligt Michael Mattson kan det finnas folk som även kommer med lastbil till Trelleborg och Malmö. 

– Det kan det göra. Vi är ju inte i Trelleborg i den omfattning som vi skulle vara och inte i Malmö hamn heller. Det kan finnas möjlighet att det finns även på Lernacken också, men vi har ännu inte upptäckt det, vad jag kan minnas, säger han.  

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".