Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnkonflikt stänger containertåglinjer

Publicerat fredag 10 mars kl 19.14
Lastbilar får ersätta nedlagda tågtransporter
(1:57 min)
Hamn.
1 av 2
Hamnen i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Containrar på kaj.
2 av 2
Containrar på kajen i Göteborgs hamn. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Idag ska parterna i konflikten i Göteborgs Hamn lämna besked till de statliga medlarna om ett medlingsförslag.

Konflikten handlar om arbetsmiljö och arbetsvillkor och har pågått i flera månader med bland annat punktstrejker. Och nu läggs flera containertåglinjer till och från hamnen ner på grund av minskad godsvolym.

– Det innebär för vi har byggt upp ett fantastiskt system med tågpendlar över landet som gör att hälften av allt containergods kommer in med järnväg och börjar man nu ifrågasätta det här så får det ju enorma konsekvenser inte minst för industrin på det här orterna där tågen går säger Magnus Kårestedt,VD på Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och hälften av containertrafiken i Sverige passerar där. Systemet med att skicka containrar vidare på tåg är en unik logistiklösning som hamnen utvecklat under flera år.

Men nu tvingas ett av transportföretagen att mer än halvera sin verksamhet, från 13 till 5 tåg per vecka och linjerna Göteborg- Jönköping och Göteborg - Gävle läggs ner helt.

– Det här innebär att vi måste lägga över godset på lastbil istället och kommer volymerna upp i samma som förut så måste vi köra 50 lastbilar för varje inställt tåg. Och har vi då ställt in åtta tåg i veckan, dvs 400 containrar som ska gå på bil istället för tåg så innebär det stora konsekvenser inte minst för miljöns skull, säger Svante Altås är VD på SCT Transport.

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och företaget APM terminals som driver verksamheten i hamnen gäller bland annat arbetsvillkoren och arbetsmiljön. Dessutom menar facket att arbetsgivaren för en antifacklig personalpolitik och lägger sig i det fackliga arbetet. 


Hamnarbetarförbundet har genomfört flera punktstrejker och det senaste varslet handlar om övertids- och nyanställningsblockad. Positionerna är låsta men idag ska parterna svara på medlarnas bud.

– Jag hoppas verkligen att bägge parterna tar det här medlarbudet för vi måste komma till ett läge där man kan räkna med att Göteborgs Hamn och även alla andra hamnar funkar dygnet runt, året runt och förser industrin med det som man kan kräva av en hamn att det ska fungera helt oklanderligt, säger Magnus Kårestedt VD Göteborgs Hamn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".