Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång väntetid för att utreda bidragsfusk

Publicerat söndag 19 mars kl 03.00
"Det är anmärkningsvärt höga siffror"
(2:15 min)
Thomas Falk, enhetschef på Försäkringskassan.
1 av 2
Thomas Falk, enhetschef på Försäkringskassan. Foto: Lotta Myhrén/Sveriges Radio
Jan Granqvist, gruppchef på bedrägerisektionen på Stockholmspolisen
2 av 2
Jan Granqvist, gruppchef på bedrägerisektionen på Stockholmspolisen Foto: Lotta Myhren/Sveriges Radio

Polisens handläggningstid för anmälningar från Försäkringskassan har ökat med över 300 dagar de senaste två åren. I vissa fall hinner ärendet preskriberas under tiden.

Förra året avslutade polisen nästan 900 ärenden, där Försäkringskassan gjort anmälan om misstänkt bidragsfusk. Men 74 procent av ärendena las ner och bara 14 procent ledde till fällande domar.

Av de ärenden som las ner ansåg polisen i hälften av fallen att brott inte kunde styrkas, men orsakerna var också att den misstänkte begått andra, grövre, brott, där bedrägeri inte skulle gett högre straff, personen har lämnat landet eller att det gått så lång tid att ärendet preskriberats.

– Det känns som att det är lite tråkigt, det är anmärkningsvärt höga siffror skulle jag vilja säga. Visar lite på polisens prioriteringar, säger Thomas Falk, enhetschef på Försäkringskassan. 

Förra året var handläggningstiden i genomsnitt för de ärenden som avslutades 795 dagar, alltså över två år per ärende, drygt 300 dagar fler än för två år sedan. En orsak är fler anmälningar av bedrägeribrott generellt.

– I takt med att bedrägerier och även den här typen av brott har ökat under senare år så har vi haft svårt att hinna med. Men jag tycker att vi gör en rimlig satsning och vi är på rätt väg när det gäller den här typen av brott, säger Jan Granqvist, gruppchef på bedrägerisektionen vid Stockholmspolisen.

Vad säger du om att vissa ärenden hinner preskriberas innan handläggningen är avslutad?

– Självklart är det beklagligt. Det ska inte vara några ärenden som går till preskription. I de här fallen kan jag bara säga att vi misslyckats.

Jan Granqvist säger också att Försäkringskassan och andra myndigheter borde kunna skapa bättre system för att minska risken för den här typen av brott. Och att de kanske i vissa fall skulle kunna gå att agera snabbare.

– Ja, vårt uppdrag är ju, på något sätt, att samla ihop spillrorna när man har misslyckats från de bidraggivande myndigheterna att förhindra brottet, säger Jan Granqvist, vid Stockholmspolisen.

Thomas Falk på försäkringskassan säger att de ständigt jobbar med att förbättra kontrollerna, och att nätet hela tiden blir mer och mer finmaskigt, att allt fler får avslag på sina ansökningar om bidrag. Och de satsar också på själva anmälningarna till polisen:

– Vi har haft fokus på våra polisanmälningar de senaste åren. Vi jobbar väldigt nära polis och åklagare för att anmäla det som polis och åklagare behöver för att kunna göra sina utredningar, säger Thomas Falk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".