Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Storytel växer men räknar med konkurrens

Publicerat måndag 20 mars kl 17.00
Börsintroduktion är inte aktuell just nu
(1:27 min)
Storytel hade över 230 000 abonnenter i Sverige vid årsskiftet.
Storytel hade över 230 000 abonnenter i Sverige vid årsskiftet. Foto: Vilhelm Stokstad/TT.

Storytel är överlägset störst på den svenska marknaden för ljudböcker. Vd Jonas Tellander förnekar inte att konkurrensen kan öka i framtiden.

På marknaden för ljudböcker som strömmas över nätet utmanar nu förlagsgiganten Bonnier med tjänsten Bookbeat. Och Storytels vd Jonas Tellander utesluter inte ökad konkurrens framöver.

– Någon annan som har samma fokus och vill göra exakt samma sak kan säkert göra det bra också, säger Jonas Tellander.

Storytel hade över 230 000 abonnenter i Sverige vid årsskiftet, enligt nyhetssajten Boktugg.

Det gör Storytel överlägset störst på marknaden. Nu hoppas alltså Bonnierägda Bookbeat kunna ta upp kampen.

Storytel har vuxit delvis genom att köpa andra förlag. Förra året blev anrika Norstedts en del av Storytel. Och i dag blev det klart att Storytel ger ut nya aktier som används som betalning när Storytel köper danska förlaget Peoples Press.

Någon börsintroduktion är inte aktuell just nu. Men Jonas Tellander utesluter inte en börsnotering i framtiden.

– Det är ingenting otänkbart men det är inte heller något som jag kan lova här och nu.

Men det är ingenting som du utesluter heller?

– Jag utesluter det inte, nej.

Under 2016 såldes det 7 miljoner ljudböcker i Sverige och enligt vd:n Jonas Tellander betyder det att omkring var fjärde bok som såldes i Sverige förra året var en ljudbok.

I dag finns Storytel i Skandinavien, Holland och Polen. Och nu producerar företaget också ljudböcker på arabiska. Jonas Tellander tror på den arabisktalande världen som en viktig framtida marknad.

– I alla delar av världen där boken inte har ett väldigt starkt fäste utan där man kan ta steget direkt till mobiltelefonen och direkt till ljudboken eller berättandet, det är också marknader där det finns en stark berättartradition. Där tror jag absolut att ljudboken har chans att bli riktigt stor, säger Jonas Tellander.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".