Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler köpcenter på gång trots färre kunder

Publicerat tisdag 21 mars kl 17.22
2,6 miljader kvadratmeter ny handelsyta planeras
(1:31 min)
Mall of Scandinavia ligger i Solna och är Skandinaviens största köpcenter. Just nu finns byggplaner för handelsyta som skulle motsvara 26 Mall of Scandinavia i Sverige.
Mall of Scandinavia ligger i Solna och är Skandinaviens största köpcenter. Just nu finns byggplaner för handelsyta som skulle motsvara 26 Mall of Scandinavia i Sverige. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trots att allt färre handlar på köpcenter planeras det just nu för byggen som skulle motsvara 26 Mall of Scandinavia på olika håll i landet.

Michael Cronholm, som är konsultchef på Svensk handels utredningsinstitut, HUI research, tror ändå att det finns en efterfrågan på fler köpcenter eftersom det inte bara är handeln som lockar kunder.

– Man vill fortfarande komma ut till de här stora köpcentren, bli överraskad och faktiskt spendera en hel dag där på grund av att man har allting samlat, att man kan äta och få en del andra upplevelser av shoppingen.

Men 2016 var ändå ett dystert år för Sveriges köpcenter då samtliga typer av köpcenter tappade kunder. Den utvecklingen spås också fortsätta 2017.

Den sammantagna tillväxten för Sveriges köpcenter var dessutom den svagaste på fem år i fjol.

Att intresset för att bygga nytt ändå är rekordstort och att 2,6 miljoner kvadratmeter ny handelsyta planeras i Sverige just nu kommer enligt Michael Cronholm leda till problem för mindre handlare.

– De stora blir större och bättre och kommer fortfarande att attrahera folk däremot kommer vi att se att sämre både köpcenter och enskilda butiker kommer att få det allt tuffare.

HUI research prognos för 2017 visar att e-handeln växer nästan lika mycket som den fysiska handeln. Även det sätter press på små handlare.

– Detaljhandlarna måste hela tiden anpassa sitt utbud och hitta de kanalerna som kunderna vill shoppa i.

HUI research prognos för 2017 visar generellt en något avtagande tillväxt för detaljhandeln i stort. Minskat rotavdrag gör att järn- och bygghandeln, möbelhandeln och elektronikbrancshen inte får den försäljningsskjuts som man tidigare fick.

Hushållen fortsätter också spara sina pengar i stor utsträckning och det beror bland annat på att man tror att räntan ska gå upp och att inflationstakten ökar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".