Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill öka kunskapen om adhd bland blivande lärare

Publicerat onsdag 22 mars kl 15.32
"Stort behov av att öka kompetensen"
(2:03 min)
Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.
Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Foto: TT

För att öka kunskapen om elever med adhd och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar föreslår regeringen att utbildningen för speciallärare och specialpedagoger förändras.

I dag skickade regeringen ut ett förslag på remiss som går ut på att 15 högskolepoäng i utbildningen till speciallärare och specialpedagoger ska öka kunskapen i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det har efterfrågats länge, enligt Helene Hellmark Knutsson som är minister för högre utbildning och forskning: 

– Vi ser att det finns ett stort behov av att öka kompetensen och kunnandet inte minst bland speciallärare och specialpedagoger. Det behövs en ökad kunskap i hela skolan. Det är samtliga bedömare överens om.

Det var den förra regeringen som lät utreda om det behövs mer kompetens i skolan om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, exempelvis adhd som omkring 5 procent av barn och unga har i någon form.

För snart två år sedan blev utredningen klar där man bland annat föreslår det som regeringen nu vill genomföra. Trots att det ska in ett nytt moment i utbildningen anser inte Helene Hellmark Knutsson att utbildningens längd behöver förlängas.

– Det är inom ramen för de 90 högskolepoäng som man har för speciallärare- och specialpedagogexamen.

Det finns inget förslag om att ändra utformningen av utbildningen av andra lärare, men Helene Hellmark Knutsson hoppas att de blivande lärarna kommer att få mer kunskap om den här elevgruppen som har olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ändå:

– Vi har gjort bedömningen att nu med det nya som finns i lärarutbildningen om att alla ska ha specialpedagogisk kunskap, ryms det här inom det. Vi hoppas ju att även kunskaperna kommer att öka inom lärarutbildningen i och med att vi tar in det i speciallärar- och specialpedagogutbildningarna.

Nu ska alltså det här förslaget ut på remiss och i juli nästa år ska ändringarna träda i kraft om det går som det är tänkt. Ann-Kristin Sandberg är förbundsordförande för Riksförbundet Attention som är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning:

– Vi säger äntligen eftersom det är något som vi har drivit ganska länge.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".