Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Den orättvisa skolan

OECD: Mer måste göras för att öka jämlikheten i skolan

Publicerat måndag 3 april kl 11.21
OECD: Svaga skolor borde få mer resurser
(1:46 min)
Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor. Foto: Janerik Henriksson/TT
Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor. Foto: Janerik Henriksson/TT

Den svenska skolans ökande ojämlikhet var i fokus idag igen när OECD presenterade sin fördjupade analys av PISA-resultaten som kom i december.

Och OECD:s utbildningschef, Andreas Schelicher betonade att resurserna måste fördelas bättre mellan skolorna, och att de bästa lärarna ska lockas till de skolor som har stört utmaningarna.

Senaste PISA-rapporten som kom i december visade glädjande att de svenska skolresultaten inte fortsätter att sjunka. Läsförståelsen ökar, matematiken blir bättre.

Men däremot visade PISA att skillnaderna ökar mellan elever med bättre socioekonomiska förutsättningar än de med sämre.

I Sverige har elever och föräldrar en stor valfrihet när det gäller att välja skola, och enligt Anderas Schleicher är det därför extra viktigt att staten har en tydlig styrning av skolan.

Inte minst genom att se till att de svagaste skolorna får de största resurserna.

– Sverige behöver hitta ett sätt att finansiera skolor så att resurser fördelas till skolor som behöver det, säger Anderas Schleicher och fortsätter:

– Stor valfrihet i kombination med lite reglering är ett gift i skolsystemet när det kommer till likvärdigheten, säger OECD:s utbildningschef.

Den här utvecklingen kom igång samtidigt som den svenska skolan kommunaliserades på 90-talet.

Det innebär inte att skolorna måste förstatligas för att man skall få bukt med ojämlikheten säger, och han anser att Sverige har tagit viktiga steg på vägen.

 

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) säger på en pressträff att det är bråttom att överbygga de växande gapen, annars slutar de inte att växa.

– Ojämlikhet i skolsystemet ska aldrig accepteras i skolan, säger Fridolin.

Gustav Fridolin ska även lägga fram en så kallad färdplan för den svenska skolan. Han sammanfattar färdplanen i tre delar: mer resurser till skolor med tuffa förutsättningar, fler behöriga lärare och att segregationen måste brytas.

De svenska resultatkurvorna i Pisaundersökningen dalade under hela 2000-talet, och rasade 2012. Pisa 2015 visade dock att svenska 15-åringar förbättrat resultaten i alla tre områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Sverige är därmed tillbaka på 2009 års nivå, men fortfarande långt ifrån glansdagarna i början av 2000-talet. Globalt ligger Sverige nu på eller över OECD-snittet.

Samtidigt fortsatte kunskapsklyftorna att öka. Gapet mellan hög- och lågpresterande elever och mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund är nu större än OECD-snittet. Detsamma gäller skillnaderna mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".