Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Karolinska institutet annonserade på kontroversiella Breitbart

Publicerat onsdag 3 maj kl 16.00
"Det är svårt för någon att ta ansvar för det publicistiska"
(2:02 min)
Tegelbyggnad.
Nätkampanjen Sleeping giants har uppmärksammat Karolinska Institutet på var att de har annonserat på den högerradikala sajten Breitbart. Foto: TT/Skärmavbild

Utan att veta om det annonserade Karolinska Institutet på den högerradikala och kontroversiella sajten Breitbart. Annonsen stoppades när saken uppmärksammades.

– Vi fick en fråga från en person som uppmärksammat det och att det var ett negativt sammanhang. Vi hade en diskussion om det här är en sajt där vi tror att vi har målgruppen, vi annonserade efter internationella masterstudenter. Då sammantaget var det ett ganska lätt beslut att plocka bort annonsen, säger Camilla Magnusson, kommunikationsdirektör på KI.

Breitbart är en sajt som har anklagats för att sprida både rasistiska och kvinnofientliga artiklar. Karolinska Institutet fick reda på att annonserna syntes där via Twitter-kampanjen Sleeping Giants som nu har över 75 000 följare. De uppmärksammar företag på att annonserna visas på Breitbart och Sleeping Giants följer sedan upp.

Enligt kampanjens egen lista har över 1 700 företag och organisationer svarat att de blockerat sina annonser från sidan.

Att en annons kan dyka upp på sajter som man inte kände till som annonsör beror på att man i dag ofta inte köper en annonsplats utan en målgrupp. Annonsnätverk har sedan annonsplatser på en stor mängd sajter och försöker visa annonsen för rätt person oavsett var den hamnar.

– Det är miljontals sajter uppkopplade i sådana här nätverk och därav är det svårt för någon att ta ansvar för det publicistiska, säger Kenneth Danielsson, vd på Mindshare som hjälper företag att köpa den här typen av annonser.

Han säger att Google måste ta ett större ansvar för var deras annonser hamnar. Men samtidigt måste annonsköparna bli bättre på att hantera de verktyg som finns för att styra annonser. 

– I grunden så tycker jag ändå att kampanjen är ett bra sätt att sätta vissa frågor under luppen Det kommer göra att Google blir bättre, och att köparna blir bättre. Då försvinner den här typen av frågor, säger Kenneth Danielsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".