Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flest berusade män i dödliga cykelolyckor

Publicerat torsdag 6 april kl 13.12
Endast 17 procent av de förolyckade bar hjälm
(1:28 min)
Cyklister i Stockholm. Foto: Tomas Oneborg/TT.
Gång- och cykelbanor ska bli mjuka i framtiden för att skydda cyklister. Foto: Tomas Oneborg/TT.

271 personer avled i cykelolyckor åren 2005-2015.

De flesta var män – och det vanligaste var att olyckorna skedde i mörker där cyklisten var berusad.

Mer än dubbelt så många män som kvinnor omkom i cykelolyckor under åren 2005 till 2015.

Detta visar en ny djupstudie som genomförts vid Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI.

Totalt omkom 271 personer i olika cykelolyckor under dessa tio år.
Camilla Ekström är forskaren bakom studien och identifierade ett återkommande mönster i flera olyckor

– När vi tittade i materialet så såg vi ju att vissa möjliga bidragande faktorer som vi hittade. Och däribland så var det ju alkohol och mörker som vi upptäckte fanns med i olyckorna oavsett vilken typ av olika vi har delat in dem i.

Bland de alkoholpåverkade cyklisterna som omkom under tioårsperioden så var majoriteten män. Studien visar också att endast 17 procent av de som förolyckades i samtliga olyckor hade hjälm på sig.

I över 80 procent av olyckor med dödlig utgång kunde skallskador konstateras. De flesta dödsolyckorna inträffade i tätbebyggda områden.

– För motorfordonsolyckor så är det en väldigt stor del där vi misstänker att det finns tveksamheter kring väjningsregler och det här samspelet mellan olika trafikanter.

– Och i singelolyckorna har vi ju sett att det finns indikationer på att det kan ha förekommit hög hastighet hos cyklisten, eller att man har fått ett plötsligt stopp på cykeln.

Några slutsatser i form av förslag till konkreta åtgärder för att minska dödligheten bland cyklister redovisas inte i studien.

Men Camilla Ekström hoppas att studien just ska kunna ligga till grund för kommande arbeten som har fokus på att förebygga dödsolyckor i våra trafikmiljöer.

– Nu har vi gjort en kartläggning för att se hur det ser ut. Och sedan får man söka ta till vara på den och fundera kring vad man kan göra för att förbättra för cyklisterna så att man kan förhindra att cyklister dödas i trafiken, säger Ekström till Ekot. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".