Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk Handels säkerhetschef hade velat sett ett starkare skydd

Publicerat måndag 10 april kl 17.04
"Man kunde nog ha monterat skydd som står emot bättre"
(1:48 min)
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel och trafikhinder, så kallade pollare
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel. Foto: Jessica Gow/TT, Fredrik Sandberg/TT.

Varken biträdande Stadsdirektören eller polisen i Stockholm tycker att större hinder på våra gågator är rätt väg fram. Men det är något som Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer inte håller med om.

– Om man tittar på fredagens attentat så kunde den här lastbilen röra sig en väldigt lång sträcka längs Drottninggatan, och det är alldeles självklart att vi kan sätta upp hinder som förhindrar den typen av transport men ändå tillåta normala varutransporter till butikerna. Det går absolut att hitta en lösning där, säger han.

Svensk Handels medlemmar, butiker och affärer som man hittar i varje svensk stad, får inte på egen hand ställa ut betonghinder för att hindra bilar eller andra fordon att kör in på till exempel gågator. Det är något som kommunerna ansvarar för.

Att höja säkerheten på de platser där människor samlas för att handla är ett pågående arbete, säger Svensk Handels Säkerhetschef Per Geijer. Och han hade velat se ett starkare skydd på de här platserna.

– Utifrån vad vi vet i dag om fredagens attack om man tittar på vad som hände med de betongmonument, så var de inte tillräckliga, det är alldeles självklart. Kunde man ha förutsett det här? ja, det kunde man nog ha gjort, man kunde nog ha monterat skydd som står emot bättre. Det här är inte första attacken med ett stort fordon.

Handelsorganisationen har sedan tidigare tagit fram rutiner tillsammans med berörda myndigheter för hur man ska möta en attentatssituation som den i fredags. Man har också fört diskussioner för hur man ska kunna stoppa vissa typer av fordon från att ta sig in på populära shoppingstråk.

– Var drar man gränsen för vad som är ett farligt fordon?

Var gör man det?

– Den är i princip omöjlig. En vanlig SUV kan göra en enorm skada om den körs in bland en större mängd människor.

Ni säger att ni har fört en diskussion, det har inte gjorts tillräckligt, är det så man ska tolka det?

– När det gäller entreprenadmaskiner har det inte hänt någonting, så där har det verkligen inte gjorts tillräckligt. Men det är där vi har varit i diskussionen. Vi har inte pratat om lastbilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".