Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnsatsning i Göteborg kan bli lönsam

Publicerat tisdag 11 april kl 15.16
"Den har en så bra samhällsnytta"
(2:15 min)
Kranar i Göteborgs hamn
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Sverige skulle kunna tjäna mycket på en fördjupning av farleden till Göteborgs hamn, enligt en ny analys från Trafikverket.

Om Göteborgs hamn skulle öppnas även för världens allra största containerfartyg skulle det betyda mycket för svensk industri, enligt hamnens vd Magnus Kårestedt.

– Det är alla de företag som importerar och exporterar som kommer till godo av att vi kan ha de här stora båtarna och den direktsjöfarten som gör att det blir lönsamt, säger Kårestedt till Ekot.

Nästan 30 procent av Sveriges utrikeshandel går via Nordens största hamn i Göteborg.

Svensk skogsindustri hör till de som skulle kunna tjäna på om hamnen görs tillgänglig även för jättefartyg som kan lasta över 20 000 containrar.

Farleden måste då bli fyra meter djupare, en investering på runt fyra miljarder kronor inklusive ombyggnad av kajerna.

Fast enligt Trafikverkets nya analys skulle varje satsad krona i Göteborgs hamn ge fyra kronor tillbaka till samhället. Hamn-vd:n har därmed fått ett kraftfullt argument i sitt arbete att få regeringen att prioritera Göteborgs hamn i den kommande tioårsplanen för infrastruktur.

– Jag har svårt att se att den inte skulle komma med bland statens infrastruktursatsningar när den har en så bra samhällsnytta, säger Magnus Kårestedt.

– Sedan vet vi att vår del också är viktig att få med, att vi får vara med och betala en del av den.

Dessutom hoppas hamn-vd:n att EU ska skjuta till pengar från sin satsning på transeuropeiska transportnätverk.

På senare tid har containerhanteringen i Göteborgs hamn tidvis lamslagits av strejker på grund av en konflikt mellan Hamnarbetareförbundet och företaget APM Terminals.

Magnus Kårestedt hoppas att konflikten inte ska minska statens vilja att satsa på en utbyggnad av i Göteborgs hamn.

– Vi hoppas och tror att den här konflikten som råder just nu i hamnen, med ett utbrytarfack som kräver ett större inflytande, kommer lösa sig inom en relativt kort tid.

– Det vi pratar om nu, de här farledsfördjupningarna, ligger i tiden att verkställas om 5-6 år med alla tillstånd och alla förberedelser.

– I det långa perspektivet behövs den här djupare farleden, och då måste de här arbetsmarknadskonflikterna vara lösta, avslutar Magnus Kårestedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".