Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rekordresande på Arlandabanan

Publicerat tisdag 18 april kl 16.17
"Vi har släppt in konkurrenter"
(1:40 min)
Snabbtåget Arlanda Express går mellan Stockholm City och Arlanda flygplats.Foto: Jonas Ekströmer/SCANPIX
Arlandabanan som fyller 18 år i november skulle kunna ta fler resenärer med lägre taxor. Foto: Jonas Ekströmer/SCANPIX

Rekordmånga reser på Arlandabanan. Men annan prissättning kan ge ännu fler resenärer.

Sedan Arlandabanan byggdes för i höst 18 år sedan har man nu passerat 70 miljoner resenärer på banan.

Under fjolåret hade huvudoperatören, Arlanda Express, 3,6 miljoner resenärer. Det är den högsta noterade siffran sedan Arlandabanan togs i bruk.

Riksrevisionen har bett Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, att studera förutsättningar för att öka kapaciteten ytterligare. Och ett förslag är differentierade biljettpriser.

Antalet resenärer på Arlandabanan skulle då kunna utökas med ytterligare 1,2 miljoner resenärer tror VTI i en ny studie. Jan Eric-Nilsson är professor på VTI

– Efter väldigt besvärliga första år så har resandet utvecklats väldigt bra, trots då att priset på att åka med det här tåget är ganska högt.

Förlängda tågset med fler vagnar kan få ännu fler resenärer på Arlandabanan enligt VT. En annan möjlighet skulle vara sänkta biljettpriser under lågtrafik. Det skulle innebära jämnare resenärsflöde över hela dygnet och samtidigt som resandet förväntas stiga med ytterligare 1,2 miljoner resenärer.

Med ännu fler resenärer via tåg så kan samhällsvinsterna i en rena miljövinster öka med 200 miljoner kronor. Detta till följd av mindre vägtrafik mellan Stockholm och Arlanda, enligt VTI.

– Man skulle kunna differentiera priset och göra det billigare under lågtrafik för att få flera att resa då.

– Man har differentierad prissättning så att det blir billigare under lågtrafik och därmed kan locka resenärer, det är den huvudrekommendationen när man nu har den här banan, säger Nilsson.

Men på Arlanda Express som är den största operatören på Arlandabanan tycker man att dagens rabatter räcker, exempelvis för den som bokar i god tid, eller är student. Per Thorstenson är VD för bolaget.

– Det är inget nämnvärt intresse för att exempelvis åka ut två till tre timmar innan, när då det lägre priset skulle gälla, tidigare än vad man egentligen behöver. Och kanske sitta därute på flygplatsen och spara sig 50 till 80 kronor.

Per Thorstenson anser att Arlanda Express redan har arbetat för alternativ till såväl ökad trafik på Arlandabanan som för billigare resor för resenärerna.

– Vad vi har gjort för att möjliggöra för flera att åka tåg och att åka miljövänligt är att vi har låtit pendeltågen åka på den anläggning som vi har byggt och finansierat. Vi har alltså släppt in en konkurrent, rätt och slätt.

– Och de erbjuder tågresor till väldigt attraktivt pris för att nå de som är mer priskänsliga, säger Thorstenson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".