Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolkommissionen möttes med kritik

Publicerat torsdag 20 april kl 17.15
Utbildningsministern skeptisk till lottning av skolplatser
(3:25 min)
Gustav Fridolin, klassrum.
Gustav Fridolin välkomnar de flesta förslagen från Skolkommissionen men är inte helt säker på att lottning är rätt sätt att fördela skolplatserna. Foto: Claudio Bresciani/TT & Lars Pehrson/SvD/TT

Förslagen från Skolkommissionen som presenterades idag och som ska öka resultaten och likvärdigheten i skolan har fått en hel del kritik, det gäller bland annat det om att lottning ska kunna användas vid intagning till populära skolor.

– Det är inte lösningen på den svenska skolans problem att kasta in Sveriges elever i ett stort skollotteri. Sedan föreslår ju kommissionen ett antal andra åtgärder föra att öka likvärdigheten, till exempel mycket kraftigare socioekonomisk omfördelning av de ekonomiska medel som går till skolan. Jag tror att det är mycket mer effektivt än att lotta elever till olika skolor. Det är en åtgärd som har otroligt låg och svag legitimitet bland både elever och föräldrar, säger Tobias Krantz, chef för utbildning på Svenskt Näringsliv.

För att öka blandningen av elever med olika bakgrund föreslår Skolkommissionen alltså bland annat att lottning istället för kötid ska avgöra vem som kommer in på en friskola. Detsamma ska gälla på kommunala skolor i årskurserna 7 till 9, där det annars är närhetsprincipen som gäller. Den bör utredas, anser man.

Men det här finns det inget stöd i riksdagen för, att döma av kommentarerna från oppositionen i dag. Utbildningsminister Gustav Fridolin, som i övrigt välkomnar förslagen, är inte säker på att just det här är rätt väg att gå:

– Det är klart att det kommer bli en stor diskussion om det och jag tänker inte idag ta ställning till om kommissionens breda förslag är de rätta för att ta tag i de fel  som finns idag.  

I övrigt välkomnar Gustav Fridolin förslagen från Skolkommissionen som presenterade en mängd olika åtgärder för att förbättra skolan.

Sex miljarder kronor om året ska fördelas till huvudmän som behöver höja kvaliteten i undervisningen och ge elever mer stöd. Mest pengar till de som behöver mest. Men allt är inte nya pengar, en del ska tas av andra skolbidrag som dras in.

  • Ett förstatligande av finansieringen ska utredas.
  • Lärarutbildningen ska förbättras.
  • Läraryrket ska delas upp i olika steg, kvalificerad och mer kvalificerad.

Men det här är inte tillräckligt anser flera i oppositionen, däribland Moderaternas Camilla Valtersson Grönwall och Liberalernas skolpolitiska talesperson Christer Nylander.

– Det som blir arvet från den här regeringen blir fyra år utan några som helst konkreta förslag som kommer att göra skillnad för svenska elever i svenska klassrum, det säger moderaternas Camilla Valtersson Grönwall.

– Den stora utmaningen är ju att kommissionen inte föreslår särskilt många konkreta förslag. Det är ju en åtgärdskatalog över vilka utredningar man skulle kunna tillsätta, inte reformförslag för hur man ska kunna lyfta skolresultatet, säger Liberalernas skolpolitiska talesperson Christer Nylander.

Du har suttit i den parlamentariska referensgruppen, hur tycker du att ni har använts i det här arbetet?

– Skulle man vilja sätta igång snabbt med en reformagenda borde man ha förankrat den bättre bland partierna.

Skolkommissionens nyckelord är samling för skolan.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är rädd för att politikerna inte kan enas om förslagen.

– Det skulle vara förödande om man fortsätter den politiska dragkampen om skolan och stirrar sig blind på detaljerna, istället för att verkligen bemöda sig om att hitta samsyn och skapa förutsättningar för skolledare, lärare och elever att göra ett bra jobb, säger hon.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund tror inte att förslagen räcker för att göra läraryrket attraktivt.

– Nej, det kommer inte att räcka, men det är ett steg i rätt riktning men vi måste jobba mer på att renodla lärarnas arbetsuppgifter och vi måste också snabbt se till att hitta fler lärare, säger Åsa Fahlén.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".