Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Självkörande buss på gång i Oslo

Publicerat lördag 22 april kl 18.00
"Det upplevs som tryggt"
(2:18 min)
Man med bussar i bakgrund.
Endre Angelvik, norska kollektivtrafikbolaget Ruter i Oslo. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio.

Oslo kan bli en av de första städerna i världen som satsar på självkörande bussar i större skala, under förutsättning att Norge får ny lagstiftning på plats.

Endre Angelvik ansvarar för mobilitetstjänster på kollektivtrafikbolaget Ruter i Oslo.

Vi jobbar, helt konkret, för att så snart som möjligt kunna ha en liten flotta av självkörande troligen minibussar som vi kan leverera en tjänst till våra kunder med. Vi tror att åtminstone 2018 ska vi kunna ha det, i en eller annan form, på vägen här i Oslo.

Satsningen på förarlösa minibussar förutsätter bland annat att Norge får på plats ett liknande regelverk för självkörande fordon som Sveriges regering beslutade om i torsdags.

Att få folk att känna sig trygga i en förarlös buss blir en utmaning, medger Endre Angelvik. Han hävdar samtidigt att tester visar att färden i en självkörande buss kan kännas lika odramatisk som att åka hiss.

– Det upplevs som tryggt.

Men att köra en hiss upp eller ner automatiserat kanske är mindre komplicerat än att låta en buss köra runt i Oslos stadstrafik?

– Det är nog riktigt. Men samtidigt sker en enorm teknologiutveckling i förhållande till vad självkörande fordon kan hantera, säger Endre Angelvik.

Oslos kollektivtrafikbolag ser de självkörande bussarna som viktiga för en kommande form av mer behovsstyrd kollektivtrafik. Via en mobilapp ska kunden kunna beställa en minibuss som till exempel hämtar hemma vid dörren och kör kunden ända till jobbet. Med på bussen finns kanske några andra som ska åka en liknande väg.

Det är ännu oklart vad Oslos självkörande bussar kommer kosta, men det finns minst tre leverantörer som har fungerande bussar att sälja, säger Endre Angelvik till Ekot.

Tester med självkörande bussar sker på flera håll i världen, men Oslo hör till de som ligger allra längst fram när det gäller att sätta en flotta med självkörande bussar i trafik.

– Men så kan det hända om ett halvår eller ett år att några andra har kommit mycket längre, det vet vi inte i dag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".