Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i läroböckerna kring minoriteternas historia

Publicerat onsdag 26 april kl 06.00
Anna Johnsson Harrie: Man blir osynliggjord
(2:03 min)
Elever som läser i böcker

Information om de fem nationella minoriteternas historia saknas i många läroböcker, trots att alla skolelever ska få undervisning i ämnet. Lektor Anna Johnsson Harrie är kritisk.

– Man blir osynliggjord. Att man inte finns med i historieinskrivningen och inte finns med som en grupp i Sverige och i svenskhistoria, säger lektor Anna Johnsson Harrie vid Linköpings universitet, som granskar läroböcker.

Judarnas, Romernas, Sverigefinnarnas, Tornedalingarnas och urfolket Samernas historia är klassat som centralt innehåll i ämnet historia i årskurs 7-9, precis som de båda världskrigen. 

– Det är alltså inte förhandlingsbart, som jag som lärare kan välja att hoppa över, säger Anna Johnsson Harrie.

Trots det saknas de fem gruppernas historia i läroböcker som används på skolor runt om i landet. Anna Johnsson Harrie vid Linköpings universitet har granskat sex olika läroböcker som används i historia för högstadiet. Hon ger alla böckerna underkänt när det gäller att ge historiska perspektiv på sverigefinnar och tornedalingar.

– Två av böckerna tar inte upp de nationella minoriteternas historia överhuvudtaget.

Redaktör för en av de böckerna är Magnus Öljemark på Natur och Kultur.

– Boken ska vara så nära kursplanen som möjligt. Det är ju ambitionen att den ska vara det stödet som läraren behöver men en lärobok är någonstans också en kompromiss, säger han.

Öljemark säger att förlaget i stället har ett helt kapitel om grupperna i samhällskunskapsboken i samma serie.Han säger också att han tar med sig kritiken när förlaget nu börjar jobba med den nya upplagan av bokserien.

Ett annat förlag som får underkänt i Harries undersökning är Liber.

Förlaget säger till Sisuradio att de finner det beklagligt att de nationella minoriteterna behandlas alltför kortfattat i historieböckerna.

– Det ska vi ändra på när vi reviderar böckerna i Libers huvudläromedel i SO-serien, säger affärsområdeschef Weronika Duvmo.  

Att ämnet inte finns med i historieböckerna kan få konkreta konsekvenser på skolorna. Det gör att det lätt blir bortprioriterat, säger historieläraren Annette Göransson från Sävsjö.

– Eftersom det ingår i centrala innehållet så borde det ju finnas lite mer i läroböckerna för då blir det mer per automatik att det kommer med i undervisningen.

Hur många av dina elever skulle kunna räkna upp de fem nationella minoriteterna?

– Jag tror att faktiskt inte att någon av mina elever skulle kunna göra det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".