Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Första dagen utan id-kontroller vid Öresund

Publicerat torsdag 4 maj kl 07.57
Samuel Larsson: En kollektiv suck av lättnad
(2:07 min)
Kastrup station. Foto: Johan Nilsson/TT
Pendlare vid Kastrup i Danmark. I dag är första dagen utan staket och vakter som kontrollerar passagerarnas id-handlingar. Foto: Johan Nilsson/TT

I dag är den första dagen utan id-kontroller mellan Danmark och Sverige. Regeringens beslut trädde i kraft vid midnatt.

Ekots Danmarkskorrespondent Samuel Larsson befinner sig under morgonen på tågstationen i Kastrup.

– Den faktiska skillnaden är att man inte behöver gå av tåget här i Kastrup, visa sitt id och gå på tåget igen. Det två hundra meter långa staketet och de gulklädda vakterna är borta. Samtidigt går ju tågen enligt samma tidtabell, så tågen står still här i åtta minuter trots att det inte görs någon id-kontroll, säger Samuel Larsson.

Det var 16 månader sedan id-kontrollerna infördes. Då de har förlängt restiden för resenärer mellan Danmark och Sverige har många resenärer och företag varit starkt kritiska.

– Det har ju varit nästan som en kollektiv suck av lättnad. Bland resenärerna har det varit ett irritationsmoment. Speciellt den senaste tiden då det har kommit allt färre asylsökande och många har upplevt kontrollerna som onödiga, säger Samuel Larsson.

Drygt 15 000 personer pendlar över Öresund varje dag varav 8 000—9 000 med tåg. Nu slipper de stiga av tåget på Kastrup, passera en id-kontroll och därefter gå ombord samma tåg igen. Men resenärerna drabbas fortfarande av en förlängd restid.

- Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Sedan blir det ett nytt stopp på sju minuter i Hyllie på andra sidan Öresundsbron för polisens gränskontroll. Och resenärer som ska fortsätta mot till exempel Lund, Växjö eller Karlskrona får även fortsättningsvis vänta en kvart på Malmö C innan tåget går vidare.

Innan tidtabellerna kan ritas om behöver tågoperatörerna veta mer om hur polisens skärpta gränskontroll ska fungera i praktiken. Behöver polisen mer än sju minuter på Hyllie? Det är en av frågorna som Eriksson ställer sig.

- Vi har ett tidtabellsupplägg som bygger på att det är kontroller och det är inte bara att skriva om tidtabeller eftersom personal- och fordonsomlopp påverkas, säger Linus Eriksson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".