Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökning av försäkringsfusk – men få polisanmäls

Publicerat fredag 5 maj kl 03.06
"Man känner att det är ganska meningslöst"
(2:28 min)
Bild på Mats Galvenius
Mats Galvenius, vd på branschorganisationen Larmtjänst, tycker att polisen borde få mer resurser för att utreda försäkringsbedrägerier. Foto: Per Kudo/Sveriges Radio

Försäkringsbolagen utreder allt fler försäkringsbedrägerier. Samtidigt anmäler företagen bara ett av tio försäkringsfusk till polisen.

Förra året nekade försäkringsbolagen ersättning för nästan en halv miljard kronor, en ökning på 15 procent jämfört med året innan.

Mats Galvenius på branschorganisationen Larmtjänst, säger att försäkringsbolagen många gånger väljer att inte anmäla fusket eftersom polisutredningarna ändå oftast läggs ner.

– En viktig orsak är att man känner att det är ganska meningslöst. Det är väldiga balanser på bedrägerirotlarna ute hos polisen och det tar väldigt lång tid för lagföring, säger han.

De senaste åren har försäkringsbolagen utrett allt fler misstänkta bedrägerier. Förra året gjorde företagen totalt drygt 7000 bedrägeriutredningar, och i ungefär hälften av fallen nekade man att betala ut pengar till sina kunder, enligt siffror från branschorganisationen Svensk försäkring.

Totalt handlade det om stoppade utbetalningar på nästan en halv miljard kronor under 2016, vilket var en ökning med 15 procent jämfört med året innan.

Men i bara ett fall av tio anmäls fusket till polisen. Och polisen i sin tur lägger oftast ner utredningarna. Ett exempel på det är det misstänkta drunkningsmordet i Arboga 2015, där en 42-årig kvinna står åtalad för mord på sin make och för att ha försökt få ut flera miljoner i försäkringspengar.

Mats Galvenius säger att exemplet visar att polisen måste bli bättre på att lyssna på försäkringsbolagen.

– En lärdom är att det finns ett behov av ökad samverkan mellan polisen och aktörer som försäkringsbolag och banker i den här typen av utredningar. Då skulle man nog komma betydligt längre och snabbare fram i utredningsprocessen, säger han.

De flesta av försäkringsbedrägerierna handlar om påstådda fordonsskador eller skador i bostaden. Ett av länen där minst andel av försäkringsbolagens anmälningar leder till åtal är Stockholm. Där är Jan Granqvist gruppchef på polisens bedrägerisektion.

Han säger att den låga uppklarningsfrekvensen beror på att brotten är svåra att utreda.

– Vi kan också konstatera att det är relativt komplexa brott där vi måste lägga väldigt mycket tid och resurser. Och där kommer vår prioritering in vilket kan göra att brotten blir ganska svåra att reda ut, säger han.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".