Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Indien – guldläge för elbilsindustrin

Publicerat måndag 26 juni kl 05.00
Miljoner elfordon väntas
(2:02 min)
Svenska Clean Motions elfordon utanför Dehli
Svenska Clean Motions elfordon utanför Dehli Foto: Anders Wennersten/Sveriges Radio.

Elfordonsmarknaden i Indien växer och även svenska företag ser stora affärsmöjligheter. De närmaste två åren ska flera miljoner elbilar rulla ut på de indiska vägarna.

Vid ett nybyggt köpcentrum i Noida utanför Dehli visar landchefen för det svenska företaget Clean motion, Anil Arora upp de batteridrivna taxifordon företaget tillverkar i Sverige och övriga Europa men monterar på plats. Med en förare fram vid ett styre och två vuxna i ett baksäte, som en traditionell motorrikscha fast med el.

Hittills är bara ett fåtal i drift, men enligt affärsplanen siktar företaget mot att om fem år ha tillverkat 30 000 batteridrivna trehjulingar. Och att då också succesivt ha flyttat tillverkningen till Indien.

– Om fem år bör vi klarat att här på plats ha byggt 30 000 av dessa elfordon, säger Anil Arora.

För Indien som enligt klimatavtalet i Paris kämpar med att få ner sina koldioxidutsläpp, är trafiken en stor utsläppsbov.

Årligen rullar 2.7 miljoner nya diesel- och bensinfordon ut på indiska vägar. Hybridbilar som Volvos växer förvisso i antal men från mycket låga nivåer. Elbilstillverkaren Tesla har etableringsplaner i landet och den inhemska elbilstillverkaren Mahindra Reva har nyligen byggt en stor fabrik i Bangalore.

 – 2019 är den nationella ambitionen att det ska finnas sex miljoner elfordon på indiska vägar, säger Anil Arora.

Alekhya Datta, expert på solenergi och verksam vid The Energy and Resources Institute i Dehli, berättar att 2019 ska sex miljoner elfordon rulla på indiska vägar enligt regeringens ambitioner. Men för att elbilsindustrin ska lyfta till den nivån måste ju samtidigt hela infrastrukturen med laddstationer byggas ut. Och den är knappt påbörjad idag.

– Laddstationerna måste dessutom kunna erbjuda snabba laddningar på kanske en halvtimme, en kvart eller helst ännu kortare tid, säger Alekhya Datta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".