Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre flygolyckor men fler rapporterade störningar

Publicerat lördag 13 maj kl 05.00
"Vi tycker det är jättebra från Transportstyrelsens sida"
(2:09 min)
Flygplan
Förra året inträffade tio flygolyckor i Sverige. Foto: J. David Ake

Trots att antalet flygolyckor minskar så ökar antalet incidenter inom flygbranschen. Förra året rapporterades nästan 9 000 avvikande händelser till Transportstyrelsen.

– Vi tycker det är jättebra från Transportstyrelsens sida. En hög rapporteringskultur betyder att branschen är väldigt säkerhetsmedveten, säger Charlotte Billgren, chef på sektionen för statistik och analys på Transportstyrelsen.

– Ju fler händelser vi får in, framförallt de små händelserna, så har vi möjlighet att analysera vad det är som inte blir en större olycka, vad det är som har gått bra i de här fallen?

Under 2016 skedde tio flygolyckor i Sverige, en minskning jämfört med året innan. Samtidigt ökade antalet händelser som rapporterades till Transportstyrelsen med sju procent till nära 9 000 händelser.

Ökningen är en trend sen flera år som också håller i sig under första kvartalet i år. Bland annat beror det på nya EU-förordningar med tydligare krav på vad som ska rapporteras.

Personer i flygbranschen som anmäler händelser har ett starkt skydd mot repressalier och det tror Charlotte Billgren är viktigt för att få in många rapporter.

– Du är skyddad som rapportör mot att din arbetsgivare ska använda rapporterna mot dig, det är väldigt tydligt lagreglerat, säger hon.

De rapporterade incidenterna kan handla om allt som i förlängningen skulle kunna påverka flygsäkerheten, det är allt från kollisionsrisk i luften och tekniska problem för flygplan på marken, till att en dator på flygtrafikledningen tar lång tid att starta eller att en drönare flyger där de inte ska. 

– Händelserna där drönare är inblandade minskar, så det är en positiv utveckling. Jag tror att det dels beror på information som gått ut om hur man ska använda sin drönare, sen tror jag att man blivit tydligare från flygplatser att visa var man inte ska flyga drönare.

Charlotte Billgren tror att andra branscher kan lära av flygets säkerhetsarbete.

– Framförallt det starka säkerhetskultursarbetet som finns inom luftfarten där branschen själv är väldigt medveten och jobbar mycket med säkerhetsledningssystem oavsett om det är ett flygbolag eller en flygplats. Den typen av förebyggande arbete tror jag många typer av branscher kan lära sig av, och den rapporteringskultur som finns inom luftfarten, säger Charlotte Billgren, chef för sektionen för statistik och analys på Transportstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".