Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företag vill minska beroendet av Göteborgs hamn

Publicerat onsdag 17 maj kl 06.37
"Risk att tillfälliga lösningar blir permanenta"
(2:12 min)
Göteborgs hamn. Containrar på kajen.
Relationen mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals är usel. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Den segdragna konflikten mellan fack och arbetsgivare i Göteborgs containerhamn kan trappas upp på fredag när arbetsgivarsidan har varslat om lockout.

Om lockouten blir verklighet innebär det att mängden gods som kan hanteras i hamnen halveras, och redan nu använder sig stora företag som AB Volvo av andra transportlösningar. 

– Vi har fått dirigera om trafik för att säkra vår produktion och försörjning av reservdelar, säger Fredrik Ivarsson, kommunikationschef för Volvos logistikverksamhet. 

Relationen mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals är usel och läget kompliceras av att företaget har kollektivavtal med det konkurrerande facket, Transport. 

Skogsbolaget Stora Enso hotar att lämna hamnen helt, enligt Göteborgs-Posten. Och andra stora företag, som SKF och AB Volvo, har också flyttat leveranser under det dryga år konflikten har pågått. Följden blir mer gods på lastbil och via andra hamnar som Antwerpen, Varberg och Århus, enligt Fredrik Ivarsson på Volvo. 

– Det är alltid en risk att de här tillfälliga lösningarna som vi hittar blir permanenta just för att vi i förlängningen kanske skulle behöva minska beroendet av Göteborg och hamnen, säger han. 

Vid en lockout stängs arbetstagarna ute från arbetsplatsen av arbetsgivaren utan lön. I Göteborgs containerhamn kan det bli verklighet på kvällar och nätter från och med fredag. Enligt APM sker det för att skydda hamnen från stridsåtgärderna från Hamnarbetarförbundet, just nu bland annat en blockad mot övertidsarbete. Hellre en stängd hamn vissa tider på dygnet än en som fungerar dåligt, resonerar företaget.

Ett resultatlöst möte mellan parterna i går gör att fredagens lockout rycker närmare.

Enligt APM har containerflödet i hamnen redan minskat från omkring 10 000 till 8 000 containrar per vecka, och vid en lockout kan det gå ner mot 4 000.

Det som gör Göteborgs hamn unik i Sverige är att den kan ta emot de största containerfartygen som går direkt från Asien. Men den trafiken riskeras nu, säger Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. 

– De stora rederierna har inga sentimentala kopplingar till Göteborg, de går där logistiken fungerar. Det vi kan se framför oss är att man kanske inte kommer alls till Sverige med de största fartygen, utan att vi får lasta om i kontinenthamnarna och får mindre fartyg till Göteborg.

Godset tar sig ändå fram men till högre kostnader och med större miljöpåverkan, säger Johan Woxenius. 

– Det svåra är väl att uppskatta de långsiktiga konsekvenserna av det här för Sveriges trovärdighet som handelspartner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".