Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Branschorganisation vill sälja en del av den befintlig infrastrukturen

Publicerat lördag 20 maj kl 06.00
Sveriges Byggindustriers chef: Måste staten äga allting
(1:55 min)
Bilar kör längst en motorväg i Sverige.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Sverige behöver satsa ordentligt på att bygga ut landets infrastruktur och ett sätt att klara de stora nyinvesteringarna är att sälja en del av den befintliga infrastrukturen. Det anser branschorganisationen Sveriges Byggindustrier.

Björn Wellhagen är näringspolitisk chef vid Sveriges Byggindustrier.

– Här måste man tänka lite fritt och nytt. Och ett sätt kan vara att man säljer av befintliga tillgångar som till exempel Öresundsbron eller att man privatiserar en bit av en motorväg. Likväl som att staten skulle kunna avyttra innehav i Telia eller LKAB eller annan typ av aktier som man sitter på för att få loss pengar som man sedan kan återinvestera i ny infrastruktur.

Debatten om det eftersatta underhållet inom infrastrukturen och särskilt järnvägen har pågått i flera år. Sveriges Byggindustrier anser att det behövs 150 miljarder för att ta igen gamla försyndelser – det som bidragit till stora samhällskostnader i form av trängsel i storstäder och tågresenärer som blivit strandsatta.

Björn Wellhagen pekar på kommuner som sålt för att kunna nyinvestera.

– Vi ser att det finns kommunen som säljer av sitt bostadsinnehav, av sitt äldre bestånd, för att ta de pengarna och investera i nytt.

– Måste staten äga allting. Eller ska man kunna sälja en hamn eller en flygplats. Det är också möjligheter som kan finnas, säger han.

Men den här typen av affärer där privata investerare går in med kapital är hårt kritiserat. Och infrastrukturminister Anna Johansson (S) konstaterar att staten själv lånar billigt på marknaden och att det är bättre än att sälja befintliga anläggningar för att kunna satsa på nytt. Men hon vill ändå hålla en dörr öppen när det gäller privata initiativ.

– Det som kan vara skäl att ändå titta på olika typer av finansieringslösningar är att man kan få en helhet med en mer effektiv drift och bättre underhåll och ny teknik i framtagandet av infrastruktur. Så kan man få mervärden av att göra en sådan här lösning så är vi intresserade av att titta på det, säger infrastrukturministern.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".