Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lockout kan stänga ute 280 hamnarbetare

Publicerat torsdag 18 maj kl 06.00
Facket: Man ska ta ansvar för det man gör
(2:11 min)
Lyftkranar.
Göteborgs hamn. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Lockouten som kan bli verklighet i Göteborgs hamn på fredag är en ovanlig och offensiv konfliktåtgärd från arbetsgivarsidan.

Omkring 280 hamnarbetare kan stängas ute från sina jobb utan lön. Enligt företaget som driver hamnen är lockouten framtvingad av facket, men det tillbakavisas av Hamnarbetarförbundet i Göteborg.

– Vi kan inte se att det är framtvingat över huvud taget. Man ska ta ansvar för det man gör och det är att man stänger ned Nordens största hamn och containerterminal två tredjedelar av arbetstiden på ett dygn, säger Peter Annerback, ordförande för Hamnfyran.

Senast en lockout bröt ut var förra året i förhandlingar mellan Almega och Sjöbefälsföreningen. I allmänhet speglar lockouter ett strejkvarsel så att de som strejkar också låses ute.

Men det här varslet från APM Terminals som driver containerhamnen i Göteborg är en offensiv konfliktåtgärd, enligt bedömare som Ekot talat med.

Lockouten är förankrad i arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv. Mellan 16.00 och 07.00 på vardagar till och med den sista juni kommer hamnen att vara stängd om inte parterna kan enas.

Henrik Kristensen, vd för APM Terminals i Göteborg, framhåller att bolaget har drabbats av nio strejkdagar och 14 blockader från Hamnarbetarförbundet det senaste året.

– Lockouten är ett resultat av ett år av förhandlingar, där vi har förhandlat över 70 gånger med Hamnarbetarförbundet, säger Henrik Kristensen.

Lockouten ska ställas mot fackets nuvarande konfliktåtgärd som är övertidsblockad, också den är kännbar eftersom timanställda då inte kan jobba i hamnen efter klockan 16.

På ett medlemsmöte i dag, torsdag, beslutar Hamnfyran hur de ska gå vidare.

– Det här är en väldigt stor upptrappning av konflikten, säger ordförande Peter Annerback.

Parterna är oense om vad striden gäller. Facket menar att fackliga rättigheter trycks tillbaka i hamnen medan företaget vill få Hamnarbetarförbundet att binda sig vid fredsplikt.

– Bolaget och våra kunder drabbas orimligt av ett fackförbund som jag upplever inte vill ha ett avtal, säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals Göteborg.

Hamnfyran har flera krav för att dra tillbaka sina stridsåtgärder.

– Exempelvis att vi har möjlighet att utse skyddsombud, att man följer föräldraledighet- och semesterlagar och att man följer det man har lovat, säger Peter Annerback.

Lockouter är sällsynta

Utbrutna lockouter har varit sällsynta de senaste åren och när det har hänt har det handlat om ”spegellockouter”.

Senaste arbetsgivarna agerade ”offensivt” var 2013 när Almega varslade om lockout mot Sjöbefälsföreningen, men den konflikten bröt inte ut.

Förra året blev det en spegellockout i förhandlingarna om skärgårdstrafiken mellan Almega och Sjöbefälsföreningen.

2015 inga lockouter.

2014 spegellockout i förhandlingarna om spårtrafiken mellan Almega och Seko.

2013 Almega varslade mot Sjöbefälsföreningen, men man nådde ett avtal innan blockaden bröt ut.

2012 var det spegellockout i förhandlingarna mellan Byggnads och Plåtslagerierna Riksförbund.

Källa: Medlingsinstitutet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".