Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastbilsattacker ska försvåras med ny teknik

Publicerat torsdag 18 maj kl 20.42
Vill använda "geofencing" för att förhindra nya dåd
(1:11 min)
Infrastrukturminister Anna Johansson
Infrastrukturminister Anna Johansson Foto: Tomas Oneborg/TT & Noella Johansson/TT

Digital teknik ska försvåra nya terrordåd med fordon i Sverige. Fordons hastighet ska kunna sänkas med hjälp av stadstäckande nätverk.

– Det hade inte förhindrat terrordådet, men det hade förmildrat effekterna, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm i april bjöd Anna Johansson in branschaktörerna för att diskutera vad man kan göra för att förhindra att det upprepas. Det första resultatet av samtalen är en satsning på så kallad geofencing, en teknisk lösning som kan hindra fordon att köra inom vissa geografiska områden.

Tekniken håller på att utvecklas i samarbete med Volvokoncernen, Trafikverket och Scania, och kommer testas i Göteborg eller Stockholm under 2018.

– Hade man haft tekniken på plats vid terrordådet hade man förmodligen kunnat stoppa bilen från att köra in på Drottninggatan eller tvingat fordonet att hålla lägre hastighet. Under förutsättning att bilen hade varit uppkopplad, säger Anna Johansson till TT.

Den tekniska verkligheten är fortfarande en bit bort för att systemet ska kunna fungera. Delvis måste tekniken säkras från utomstående intrång, men den förutsätter också att hela fordonsflottan i Sverige har gps eller liknande positionsverktyg installerat för att samtliga fordon ska kunna identifieras och styras.

– Det blir en senare fråga. Men man kan tillföra tekniken i fordon som är berörda, man kan ställa krav på att tekniken ska finnas i bilen om man ska få köra i ett visst område, säger Anna Johansson.

I debatten efter terrordådet öppnade åkeribranschen för ny lagstiftning som skulle tvinga tillverkarna att installera stöldspärrar i nya lastbilar. Spärren skulle få stulna lastbilar att stänga av sig automatiskt om de kommer för långt från föraren. Den frågan är fortfarande aktuell, enligt Anna Johansson, men behöver samordnas på EU-nivå.

Däremot har man gett upp idén om så kallade biometriska nycklar som styrs med fingeravtryck.

– Vi har fått väldigt tydliga signaler från branschen om att det vore en dålig åtgärd, eftersom det skulle innebära att en lastbilschaufför skulle kunna bli kidnappad eller ännu värre. säger Anna Johansson.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".