Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Triton ska rädda liv och sköta gränskontrollen på Medelhavet

Publicerat fredag 19 maj kl 14.31
Polis: Många har varit utan vatten och mat i dagar
(1:43 min)
Patrik Engström, polis och sitter i styrelsen för Frontex.
1 av 4
Patrik Engström, polis och sitter i styrelsen för Frontex. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.
David Falk, Överstyrman på Triton. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.
2 av 4
David Falk, Överstyrman på Triton. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.
Triton lägger ut från Skeppsbron. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.
3 av 4
Triton lägger ut från Skeppsbron. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.
Kustbevakningens fartyg Triton. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio.
4 av 4
Kustbevakningens fartyg Triton. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio.

Svenska poliser och kustbevakare ska nu hjälpa Italien med att rädda migranter och sköta gränskontrollen på Medelhavet. Sverige har räddat 10 600 människor på Medelhavet de senaste åren. I förmiddags kastade de loss i Stockholm med det svenska fartyget Triton från Kustbevakningen.

Patrik Engström från svenska polisen beskriver hur stort trycket är på Italien nu.

– Många av dem har varit väldigt länge i liv och bott under väldigt svåra förhållanden. Även om man plockar upp dem ur båtar nära den libyska kusten så finns det fall där folk varit ute i 10-12 dagar. Många gånger utan vatten och mat de sista dagarna, så många av dem är i väldigt dåligt skick.

Som mest räddas flera tusen människor per dygn nu till Italien. Förra året togs 180 000 människor i land i Italien. Under tre månader i sommar deltar fartyget Triton i Frontex operation med samma namn Triton i Medelhavet.

Fartyget från Gotland är ett systerfartyg till Poseidon som deltog i samma EU-insats 2015. Också svenska kustbevakningsflyg ingår i insatsen.

Uppdraget är att bistå Italien med övervakning av EU:s yttre gräns, och att rädda liv till havs. Framförallt sker räddningsoperationerna utanför Libyens kust.

Människosmugglarna blir alltmer hänsynslösa och migranterna och flyktingarna är ofta mycket sjuka och skadade. Den här gången har fartygets med sig extra sjukvårdare.

David Falk är överstyrman på Triton och berättar om utrustningen de har med sig. Bland annat har de med räddningsflottar, flytvästar och extra toaletter. Med en fin vattendimma kan de duscha över alla som räddats.

– De är oftast utsatta för hetta och varit det under en längre period i värsta fall, så för att kyla så kan vi göra det, säger han.

Också en kylcontainer som kan ta kroppar finns ombord för att ta hand om de som inte klarat resan. Svenska kustbevakare har tidigare påträffat människor på Medelhavet som kvävts i lastrum under mardrömslika förhållanden. Sjöräddningscentraler Rom i och på Malta styr insatserna.

Det är svenska poliser i ribbåtar som först närmar sig de rangliga migrantbåtarna. Meningen är också att undersöka vilka som är människosmugglare och överlämna dem till italienska myndigheter, säger Patrik Engström.

– Man kan också se i samspelet ombord på däck efter en räddning, hur folk grupperar sig. Sen söker vi igenom båtarna efter olika typer av bevis. Det kan vara papper, kartor eller telefoner till exempel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".