Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Självkörande lastbilar ska styras med kameror

Publicerat söndag 11 juni kl 16.00
Data samlas in för olika trafiksituationer
(1:37 min)
självkörande lastbil
Ola Benderius har släppt ratten på lastbilen som navigerar med hjälp av kameror. Foto: Joel Wendle

Automatiserade godstransporter med självkörande lastbilar. Det är målet med ett nytt projekt som Volvo driver i samarbete med Chalmers tekniska högskola.

Ola Benderius, forskarassistent vid Chalmers, släpper ratten och lastbilen styr själv ute på testbanan AstaZero utanför Borås.

Det treåriga projektet som nyligen inletts, finansieras med 14 miljoner kronor av innovationsmyndigheten Vinnova.

I projektet ska en vanlig förarkörd lastbil, som kör containergods på motorvägen Riksväg 40 mellan Göteborg och Borås, utrustas med sensorer, så att den kan samla in data om de olika trafiksituationer den är med om på motorvägen.

Den datan ska forskarna vid Chalmers sen använda i programmeringen av det autonoma körsystemet i sin provlastbil, som sedan provkörs på testbanan.

– Så vi har hela tiden den här kopplingen fram och tillbaka mellan de här två bilarna som befinner sig i olika miljöer.

När projektet avslutas om knappt tre år, ska man ha lyckats få till det självkörande systemet så bra att lastbilen klarar av att köra själv i trafik på motorvägen.

– I alla fall i simulering, så att vi kan visa att vi kan hantera den typ av trafikmiljö som finns på riksväg 40, säger Ola Benderius.  

I de kommersiella system som olika biltillverkare redan har tagit fram för självkörande passagerarfordon, så sker navigeringen framför allt med hjälp av GPS och sensorer som känner av avstånd till hinder, säger Ola Benderius.

Men han och hans kollegor i det här projektet kommer istället att fokusera mycket på att lära lastbilen navigera med hjälp av kameror.

Det liknar ju mer hur mänskliga förare kör och vi vill närma oss det. För vi vill fokuser på komplexa miljöer som rondeller och avancerade trafikmiljöer i korsningar.

För Volvo är det här ett viktigt projekt i den kapplöpning som nu pågår mellan de biltillverkarna kring självkörande system för olika typer av fordon. 

Jag skulle säga att Volvo ligger ganska bra till. Det här projektet är världsunikt i hur man tittar på automation för just den här typen av transport, säger Emma Wermström, projektledare på lastbilstillverkaren Volvo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".