Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biltillverkaren Nevs i stort avtal med Kinas Uber

Uppdaterat tisdag 27 juni kl 09.48
Publicerat måndag 26 juni kl 19.47
Vd Mattias Bergman: Det är avsevärda volymer
(1:16 min)
Nevs konceptbil för Nevs 9-3 visas i Shanghai
1 av 2
Nevs konceptbil för 9-3:an elbil visas i Shanghai Foto: Nevs
Nevs i Trollhättan.
2 av 2
Nevs i Trollhättan. Foto: Adam Ihse/TT

Det kinesiska företaget Didi ska bli storägare i Nevs och också köpa många tusen elbilar. Samtidigt fortsätter Nevs att nyanställa i Trollhättan.

– Dels går Didi in som delägare, dels kommer de att köpa och nyttja våra bilar i deras plattform och dels kommer de bidra till produktutvecklingen av nästa generations fordon, säger Nevs vd Mattias Bergman till Ekot.

Hur viktigt är det här avtalet för er?

– Det är ett av de viktigaste avtalen som vi har teckat.

Didi är Kinas motsvarighet till Uber och har dagligen 20 miljoner användare i landet.

Nu har företagen skrivit en avsiktsförklaring och det skedde i går i Peking i närvaro av statsminister Stefan Löfven. Planen är att det ska bli ett bindande avtal i slutet på sommaren.

Innan dess vill Nevs inte lämna några detaljer om vad avtalet innebär konkret.

Men klart är att Didi ska bli storägare, men inte huvudägare, och att företaget ska köpa tusentals elbilar från Nevs de kommande åren.

– Det är avsevärda volymer som kommer att komma den här vägen. Didis målsättning är att konvertera deras befintliga plattform på 25 miljoner bilar, där bara en procent är elbilar. Vi kommer inte att göra det själva, men det är avsevärda volymer, säger Bergman.

Så det handlar om många tusen bilar Didi ska köpa de kommande åren?

– Ja.

Att Nevs får ytterligare en kinesisk delägare betyder inte att företaget kan komma att lämna Trollhättan.

– Nej, det är inget motsatt förhållande att ha starka kinesiska kunder och partners och att ha en stark närvaro också här i Trollhättan, säger han.

De nuvarande delägarna, däribland Kai-Johan Jiang och den kinesiska staden Tianjin, kommer fortsatt att vara delägare

Biltillverkaren i Trollhättan, som inte har haft serieproduktion av bilar på flera år, kommer att fortsätta att nyanställa.

Nu anställs till exempel 25 bilbyggare för att bygga karosser i fabriken och flera kommer att anställas framöver.

Drygt 1 000 personer jobbar på Nevs i Trollhättan. Företaget bygger också just nu en fabrik i Kina och där ska företagets första elbil börja tillverkas om ett år. Delar till bilarna byggs i Sverige.

De första modellerna som ska byggas i Kina är dels en sedan och dels en stadsjeep. Sedanen bygger på modellen Saab 9-3, men har utvecklats till en ren elbil. Den ska gå runt 30 mil på en laddning.

Serieproduktion av elbilar i Trollhättan är planerad att starta tidigast om ett par år. Det är när Nevs har utvecklat en helt ny elbil.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".