Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

De kräver rätten att reparera sina egna prylar

Publicerat söndag 6 augusti kl 13.28
Hemmafixare och enskilda verkstäder stoppas av tillverkare
(2:21 min)
Patrik Sandgren, vd på Phone Hero
Patrik Sandgrens företag reparerar mobiltelefoner, men hans arbete motverkas av tillverkarnas hinder. Foto: Joel Westerholm/Sveriges Radio

Det blir allt svårare att reparera en pryl utan att lämna in den till tillverkarens verkstad. Nu kommer krav på att det här ska ändras med lagstiftning.

Möjligheten att lämna in till exempel din egen mobiltelefon eller dator för reparation var du vill kanske känns självklar. Men i dag sätts det upp hinder – tillverkare försöker styra allt till sina egna verkstäder som ofta kan vara dyrare.

Nu finns en rörelse som vill tvinga tillverkarna att tillhandahålla allt som krävs för reparationer. Patrik Sandgren, vd på en oberoende mobilreparationsfirma, berättar om hur hindren påverkar hans bransch.

– Vi kan inte köpa in kretskort till mobilerna. Vi har ingen diagnostikutrustning som är specifik för produkterna som vi reparerar. Utrustning som vi vet att tillverkarna har. Sen finns det delar som inte går att byta ut om man inte är en auktoriserad serviceverkstad, säger Patrik Sandgren.

Det kallas rätten att reparera. Ett försök att göra det möjligt för både hemmafixare och verkstäder som inte är auktoriserade att få tag på delar och den information som behövs.

I USA har tolv olika delstater i alla fall börjat titta på lagstiftning som ska tvinga tillverkarna att göra reservdelar, servicemanualer och diagnostikverktyg tillgängligt.

Frågan gäller inte bara elektronik. I Nebraska kämpar både jordbrukare och elektronikreparatörer för att en lag ska gå igenom. Under en hearing i början av året vittnade jordbrukaren Danny Kluthe om problemen det ställer till när han inte kan laga maskinerna själv.

– Det är hektiska perioder på hösten och våren och när våra maskiner går sönder händer det att vi inte har tid att vänta på en reparatör från en av de auktoriserade firmorna, säger Danny Kluthe.

Lagförslaget i Nebraska möttes dock av motstånd från både John Deere, som tillverkar jordbruksmaskiner, och Apple.

I EU finns redan den här typen av regler när det gäller bilar. Patrik Sandgren har undersökt om det skulle gå att göra en så kallad analogisk tolkning av den EU-förordningen så att den även skulle gälla hans bransch. Men svaret från Konkurrensverket var inte positivt.

– Just eftersom att fordonsindustrin är en särskild skyddsvärd bransch kommer det inte gå att tillämpa det här på oss, säger Patrik Sandgren.

Samtidigt rör det sig även inom EU. Nu pågår en översyn av konsumenträtten och där ingår frågan. EU-parlamentet vill också se regler som ger produkter längre livslängd och löser problemen med reparationer.

I det förslaget ingår att produkterna ska bli lättare att reparera, till exempel genom att batterier inte limmas fast i mobilen och att prylar märks med ett slags reparationsbetyg. Det tar också upp problemet med hindren mot oberoende tillverkare och kräver att de får tillgång till den information och alla delar som behövs.

Men EU:s maskineri rör sig långsamt. Även om det här till slut ingår i ett lagförslag och det röstas igenom kommer det dröja innan det är verklighet, säger Ida Mazzenga som är internationell handläggare på Konsumentverket.

– Jag skulle säga att det kanske kan dröja tre fyra år innan vi kan se något sådant i praktiken i Sverige, säger Ida Mazzenga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".