Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter olyckorna – Transportstyrelsen vill ställa högre krav på äldre förare

Publicerat onsdag 9 augusti kl 07.05
Bilolycka i Stockholm. Arkivbild från april 2016.
Bilolycka i Stockholm. Arkivbild från april 2016. Foto: Johan Nilsson/TT

På en veckas tid har två allvarliga trafikolyckor skett där äldre förare varit inblandade. Nu vill Transportstyrelsen ställa högre krav på äldre förare.

– Fler körkort borde återkallas, men doktorerna vill inte hålla i yxan, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8 000-9 000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke.

Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla sina patienter till myndigheten om de drabbas av sjukdomar som gör dem olämpliga som förare.

Men väldigt få läkare gör det. Enligt en nyligen genomförd undersökning från Transportstyrelsen är det exempelvis bara 10-20 procent av demensfallen som faktiskt anmäls.

I systemet finns dessutom ett undantag där läkaren kan avstå från att anmäla om han eller hon gör en muntlig överenskommelse med patienten om att inte köra bil.

– Det är inget bra system vi har, och undantaget gör det skakigare. Men läkarna måste bli mer följsamma med regelverket. Tiotusentals människor blir olämpliga varje år, och doktorerna vill inte hålla i yxan. Ofta har man redan gett en diagnos om en sjukdom som inte är något kul, och då vill man inte vara ännu mer stygg. I den juridiska hanteringen står ju också läkarens namn i anmälan. Många patienter blir arga och byter läkare, säger Lars Englund.

Förra året inledde Transportstyrelsen en utredning för att se om regelverket borde förändras. I många andra europeiska länder behöver exempelvis förarna genomföra obligatoriska hälsokontroller efter en viss ålder. Bland de nordiska länderna finns flera olika system.

– Det finns flera vägar vi kan gå. Man kan skärpa läkarnas anmälningsplikt och man kan införa obligatoriska periodiska kontroller. Det finns för och nackdelar med alla system, och informationen är lite vag. Det är väldigt svårt att se vilka samband som finns mellan äldre som kör med sjukdomar och att de faktiskt skadar andra i trafiken, säger Lars Englund.

I förra veckan skadades sex barn utanför Tierp efter att en 80-årig man kört på dem med sin bil. Enligt polisen var en förklaring till olyckan att han bländades av starkt ljus när han körde.

På tisdagen omkom en kvinna i 90-årsåldern och två andra skadades utanför en vårdcentral i stockholmsförorten Högdalen. Enligt polisen skedde olyckan sedan en 84-årig kvinna råkat trampa på fel pedal, varpå hon backade in i en grupp människor

Lars Englund är noga med att påpeka att många äldre drabbas av trafikolyckor utan att det har något med hälsan att göra. Men olyckstyperna är samtidigt typiska för äldre med sjukdomar.

– Att trampa på fel pedal är en typisk olycka för någon som har en hjärna som inte är frisk, eller en hjärna som är långsam. Bländning av solen kan exempelvis bero på grå starr, då man upplever att det blir helt vitt när man utsätts för starkt solljus. Händer det mycket i trafiken så kan det slå slint, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".