Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Experterna: Rabattkrig i Europa efter utspel från biljättarna

Publicerat onsdag 9 augusti kl 16.41
"Det signalerar att man vill komma bort från debatten om diesel"
(1:52 min)
Trafikerad motorväg i Tyskland. Till höger en bil tankas med diesel.
Foto: TT Montage: Sveriges Radio.

Flera experter tror nu att de tyska bilgiganternas rabatter vid inbyte av äldre dieselbilar kan smitta av sig på hela den europeiska bilmarknaden, där Volkswagen redan öppnat för att inbytespremien kan komma att gälla även utanför Tyskland.

– Det signalerar att man vill komma bort från debatten om diesel och hur skadlig den är genom att visa på att man försöker göra något åt utsläppen, säger bilindustriexperten Lars Holmqvist. 

Det är inte bara tyska bilkunder som kan förvänta sig rejäla rabatter vid köp av en ny modell i utbyte mot att man lämnar in sin äldre dieselbil, säger experterna. 

Priskriget över gamla dieselbilar uppstod efter den konferens som tyska regeringen och bilindustrin hade i förra veckan som handlade om hur man ska minska de skadliga utsläppen, kopplat till de senaste årens utsläppsfusk.

Efter mötet lovade storbolag som Volkswagen, Bmw och Opel att dra sitt strå till stacken, dels genom att gratis uppdatera mjukvaran i nyare bilmodeller men också genom att ge rejäla rabatter, på upp till 10 000 euro, vid nyköp i utbyte mot äldre dieselbilar.

Erbjudanden som kommer sprida sig, enligt bilindustriexperten Lars Holmqvist.

– Det här kommer att innebära att en tysk bil blir billigare i förhållande till en svensk bil. Om vi då jämför en Audi och en Volvo kommer det att märkas och därför så skulle jag tippa att motsvarande erbjudande kommer att komma i en eller annan form i hela Europa.

Även bilanalytikern Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm har svårt att se hur det här bara skulle gälla i Tyskland, och menar att Volvo förr eller senare tvingas in i priskriget.

– Jag tror inte man kommer vara först ut med stora rabatter, men Volvo behöver förhålla sig till vad de andra företagen gör. Om flera hakar på en inbytespremie följer ännu flera efter, säger Martin Sköld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".