Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägräcken i segare stål

Publicerat lördag 23 september kl 17.10
"Tre gånger så starkt räcke"
(2:02 min)
Vägräcke
1 av 2
Vägräcke. Foto: Nils Eklund
Biträdande professor i materialteknik vid Luleå tekniska universitet Esa Vuorinen
2 av 2
Biträdande professor i materialteknik vid Luleå tekniska universitet Esa Vuorinen. Foto: Nils Eklund

De svenska vägarna skulle kunna vara säkrare om vägräckena var tillverkade i en annan typ av stål än vad dagens räcken är gjorda av, menar forskare.

Med så kallat höghållfast stål skulle räckena vara både starkare och segare, visar nu ett europeiskt forskningsprojekt.

– Slutsatsen man kan dra av detta är att det finns en framtid i att använda höghållfast stål till vägräcken. Allvarligheten i olyckorna kan man förhoppningsvis få ner då, säger biträdande professorn i materialteknik vid Luleå tekniska universitet Esa Vuorinen som deltagit i det treåriga forskningsprojektet.

Vägräcken ska hålla för en krock, kunna åldras och samtidigt helst ge med sig för att fånga upp fordonet när olyckan är framme. Och labbtester och riktiga krockförsök med tunga lastbilar som Luleåforskarna gjort tillsammans bolag och forskare i flera andra europeiska länder, visar nu att vägräcken av så kallat höghållfast stål är både starkare och segare än dagens vägräcken. Tre gånger så starkt.

Samtidigt skulle det inte gå åt lika mycket stål med den här typen av vägräcken vilket även skulle vara bra för miljön, säger professorn Esa Vuorinen.

– Då behöver man inte använda lika tjock plåt helt enkelt så att det sparar på material och energi på så vis då. Det finns ju speciella områden där man har begränsade utrymmen. Många tätbefolkade områden där man bara har ett par meter till godo att kunna ta upp energin. Så att där kommer de här höghållfasta stålet kunna betyda mycket, säger Esa Vuorinen.

Enligt Trafikverket räddar de hundratals mil av vägräcken längs de svenska vägarna ungefär 80 trafikanters liv varje år. Trafikverket välkomnar alla tekniska innovationer samtidigt som det inte finns en lösning som passar överallt. Vajerräcken, betongräcken eller stålräcken av olika typer har alla sina för- och nackdelar, enligt myndigheten.

– Vi försöker ju välja rätt räckestyper på rätt plats. Och det beror dels på placeringen, vilken vägtyp, hur mycket trafik det är. Ett räcke kan ju sitta väldigt nära trafiken eller sitta långt ifrån och beroende på den placeringen så kan vi välja att ställa krav på ett tåligare räcke eller ett mjukare räcke kan man säga, säger Mats Pettersson, vägutrustningsspecialist på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".